Programområde for studieforberedende Vg3 innen naturbruk - Læreplan i feltarbeid i naturbruk - valgfritt programfag (NAB5-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2022

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Formål

Feltarbeid innebærer å samle data om biotiske og abiotiske forhold i et økosystem og kartlegge økologiske sammenhenger. Data fra feltarbeid gir grunnlag for verdivurdering av naturområder og ressurser, og systematiske registreringer gir informasjon om økologiske konsekvenser av ulike typer påvirkning og endringer over tid.

Feltarbeid i naturbruk skal bidra til å videreutvikle elevens kompetanse i naturforvaltning. Programfaget skal fremme forståelse for konsekvenser av ulike inngrep og tiltak sett i et regionalt, nasjonalt og globalt perspektiv. Samtidig skal programfaget bidra til å utvikle forståelse og interesse for naturen. Videre skal programfaget fremme kompetanse i systematisk feltarbeid på land og i vann basert på vitenskapelig metode.

Gjennom praktisk arbeid i felt skal opplæringen legge til rette for til at eleven kan utvikle miljøbevissthet og kompetanse i å gjennomføre feltarbeid på en systematisk måte. Opplæringen skal legge til rette for samarbeid med eksterne oppdragsgivere og gi eleven muligheter til å oppleve reelle arbeidssituasjoner. Programfaget skal bidra til å legge grunnlag for videre utdanning der feltarbeid inngår.

Struktur

Feltarbeid består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Programfaget feltarbeid må også ses i sammenheng med læreplan for felles programfag naturforvaltning.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3

Planlegging

Feltarbeid

Analyse og rapport

Hovedområder

Planlegging

Hovedområdet omfatter planlegging av og forberedelse til feltarbeid der valg av metoder og utstyr inngår. Videre omfatter det biologiske forhold og økologiske sammenhenger i naturtyper som skal kartlegges. Gjeldende regelverk og reguleringer for naturområder inngår i hovedområdet. Hovedområdet dekker også prinsipper for pålitelig datainnsamling og metoder. Etiske problemstillinger knyttet til innsamling av levende dyr og til ferdsel i naturen står sentralt.

Feltarbeid

Hovedområdet omfatter terrestrisk og akvatisk feltarbeid. I dette inngår observasjon og registrering, systematisk innsamling av data og behandling av prøver. Helse, miljø og sikkerhet, personlig utrustning og valg av egnet bekledning inngår i hovedområdet.

Analyse og rapport

Hovedområdet omfatter etterarbeid etter feltarbeid med systematisering, bearbeiding og analyse av data. Videre omfatter det utarbeiding av rapporter med vurdering og drøfting av data og metoder, konklusjon og presentasjon av resultater. Det inngår å vurdere resultater i lys av lokale, regionale og globale miljøspørsmål. Hovedområdet dekker også veiledning av oppdragsgiveren i hvordan resultatene kan brukes.

Timetall

Timetallet er oppgitt i enheter på 60 minutter.

Vg3

Feltarbeid i naturbruk 140 timer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I feltarbeid i naturbruk forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i feltarbeid i naturbruk innebærer å diskutere resultater, drøfte problemstillinger og presentere utført arbeid. I tillegg vil det si å kommunisere med samarbeidspartnere, oppdragsgivere og eksterne aktører.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i feltarbeid i naturbruk innebærer å skrive utstyrslister, gjøre systematiske notater, føre felthåndbok og lage en rapport som etterarbeid til et feltarbeid.

Å kunne lese i feltarbeid i naturbruk innebærer å forstå bruksanvisninger og hente informasjon fra faglitteratur, lovverk og saksutredninger.

Å kunne regne i feltarbeid i naturbruk innebærer å bearbeide numeriske data og gjøre matematiske beregninger. Det betyr også å tolke tabeller og statistiske framstillinger.

Å kunne bruke digitale verktøy i feltarbeid i naturbruk innebærer å bruke digitalt måle- og registreringsutstyr og presentere utført arbeid ved hjelp av digitale verktøy. Videre betyr det å bearbeide innsamlet datamateriale og visualisere resultater.

Kompetansemål

Etter Vg3

Planlegging

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for økologiske forhold i områder som skal undersøkes
  • velge og formulere problemstillinger i forkant av et feltarbeid
  • velge utstyr og metoder til registrering av biotiske og abiotiske faktorer i et feltarbeid
  • klargjøre utstyr og hjelpemidler for feltarbeid
  • planlegge feltarbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet og regelverk for ferdsel i natur
  • drøfte etiske problemstillinger knyttet til feltarbeid

Feltarbeid

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke og oppbevare manuelt og digitalt utstyr til bruk ved feltarbeid
  • utføre datainnsamling i ett økosystem på land og ett i vann
  • katalogisere og systematisere data fra feltarbeid
  • merke og håndtere prøver fra feltarbeid
  • dokumentere datainnsamlingen ved å føre feltjournal
  • identifisere typiske arter og anslå utbredelse av truede arter og biotoper
  • vurdere risiko ved arbeid i felt, velge personlig utstyr og bekledning etter forholdene og ivareta sikkerheten for mennesker og miljø

Analyse og rapport

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • velge og beskrive et økosystem ved hjelp av fagterminologi og på bakgrunn av observasjoner
  • bearbeide og analysere feltdata ved hjelp av digitale verktøy
  • diskutere resultater og trekke konklusjoner ut fra resultatene
  • skrive en rapport fra et feltarbeid som redegjør for faglig grunnlag og metodevalg, og som har med en drøfting av resultater
  • vurdere og identifisere sterke og svake sider ved et gjennomført feltarbeid
  • presentere resultater fra et feltarbeid, både muntlig og skriftlig og ved hjelp av digitale verktøy
  • presentere resultater fra et feltarbeid for oppdragsgiveren

Vurdering

Vg3 feltarbeid i naturbruk

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Feltarbeid i naturbruk

Eleven skal ha standpunktkarakter i dette valgfrie programfaget.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Feltarbeid i naturbruk

Eleven kan trekkes ut til en praktisk eksamen i dette valgfrie programfaget. Eksamenen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Feltarbeid i naturbruk

Privatisten skal opp til en praktisk eksamen i dette valgfrie programfaget. Eksamenen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!