Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14.februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2
Formål
Bruk eller vern av natur og naturressurser er en sentral problemstilling i naturforvaltningen. I programfaget bruk og vern vurderes naturbasert næringsvirksomhet og bruk av natur til opplevelse og rekreasjon opp mot vern av natur med tanke på å bevare det opprinnelige miljøet og det biologiske mangfoldet. Avveiningen mellom bruks- og verneinteresser bygger på mål for en bærekraftig utvikling og ”føre var”-prinsippet for å sikre naturressurser som grunnlag for livskvalitet.
Programfaget bruk og vern skal bidra til å videreutvikle elevens kompetanse i naturforvaltning. Programfaget skal fremme kunnskap om naturens egenverdi og naturens verdi som livsgrunnlag for mennesket i et globalt perspektiv. Det skal også medvirke til å utvikle elevens forståelse for planprosesser knyttet til bruk og vern av natur og bidra til kompetanse i næringsutvikling og samfunnsplanlegging med tanke på mennesker og miljø.
Opplæringen skal legge til rette for å videreutvikle elevens analytiske evner, kreativitet og samarbeidsevne i møte med nye utfordringer. I tillegg skal opplæringen fremme forståelse for ulike samfunnsprosesser som har betydning for avveiningen mellom bruk og vern av natur. Programfaget skal bidra til å gi eleven et godt grunnlag for videre studier i fagområder tilknyttet bærekraftig bruk og vern av naturen.
Struktur
Bruk og vern består av fire hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Programfaget bruk og vern må også ses i sammenheng med læreplan for felles programfag Vg3 naturforvaltning.
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn | Hovedområder | |||
Vg3 | Naturprosesser | Organisering av forvaltningen | Plan, prosess og konflikt | Bærekraftig naturbruk |
Hovedområder
Naturprosesser
Hovedområdet omfatter miljøfaktorer og deres betydning i økologiske sammenhenger lokalt, regionalt og globalt. Sentralt i dette står naturlige og menneskeskapte endringer i økosystemene.
Organisering av forvaltningen
Hovedområdet omfatter regelverk knyttet til naturforvaltningen. I dette inngår internasjonale konvensjoner og avtaler, offentlige utredninger og annet lovforarbeid. Videre omfatter hovedområdet forvaltningsnivåer lokalt, regionalt og internasjonalt.
Plan, prosess og konflikt
Hovedområdet omfatter metodisk arbeidsmåte knyttet til ulike planprosesser. I dette inngår prosesser og rutiner i forbindelse med utarbeiding av planer som inkluderer bruk av natur, konsekvenser av ulike tiltak og konfliktområder med bakgrunn i ulike brukerinteresser.
Bærekraftig naturbruk
Hovedområdet omfatter vern av natur og bruk av verneområder sett i sammenheng med utvikling av nærliggende lokalsamfunn. I dette er begrepene reversible og irreversible prosesser sentrale.
Timetall
Timetallet er oppgitt i enheter på 60 minutter.
Vg3
Bruk og vern 140 timer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I bruk og vern forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i bruk og vern innebærer å drøfte, analysere og presentere gangen i en planprosess og å delta i diskusjoner. Det betyr å formidle fagkunnskap om lokale, regionale og internasjonale problemstillinger.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i bruk og vern innebærer å utarbeide skriftlige saksframstillinger som underlag for drøfting av saker. Det betyr også å utarbeide en enkel plan.
Å kunne lese i bruk og vern innebærer å innhente informasjon fra saksdokumenter, fagstoff, regelverk og kart. Videre betyr det å orientere seg i debatter om fagfeltet i dagspresse og andre medier.
Å kunne regne i bruk og vern innebærer å tolke statistiske framstillinger og presentere eget materiale i tabeller og grafisk framstillinger.
Å kunne bruke digitale verktøy i bruk og vern innebærer å bruke relevant programvare, utføre informasjonssøk, behandle digitale kart og kommunisere digitalt. Videre betyr det å bruke digitale verktøy i konkrete arbeidsoperasjoner.
Kompetansemål
Bruk og vern
Naturprosesser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- kartlegge og beskrive miljøfaktorer i et økosystem over tid
- identifisere og beskrive endringer i biotoper og leveområder
- vurdere hvordan ulik bruk av naturen påvirker naturprosessene lokalt, regionalt og globalt
- vurdere sårbarheten i utvalgte naturtyper
Organisering av forvaltningen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive hvordan forvaltningen av natur og naturressurser er organisert, og hvilke funksjoner de ulike forvaltningsnivåene har
- beskrive internasjonalt samarbeid knyttet til bruk og vern av natur og presentere eksempler på tiltak og resultater
- gjøre rede for gjeldende regelverk knyttet til bruk og vern av natur
Plan, prosess og konflikt
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- presentere private og offentlige aktører og deres rolle og medvirkning i forvaltningen av natur og miljø
- bruke digitale kart og hjelpemidler og velge arbeidsmetoder som er relevante i arbeidet med bruks- og verneplaner
- presentere en planprosess innenfor bruk og vern av natur fra den innledende registreringsfasen og fram til vedtaksfasen med prioriteringer, konsekvensanalyse og plan for konflikthåndtering
- utføre tiltak ut fra en eksisterende plan for bruk og vern av natur
Bærekraftig naturbruk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- kartlegge bruk av natur og naturområder og vurdere hvordan dette kan videreføres i et verneområde
- beskrive naturbasert næringsutvikling og aktiviteter i et verneområde som er forenlig med verneformålet
- beskrive og drøfte reversible og irreversible menneskeskapte naturprosesser og drøfte bruk og vern av natur i et slikt perspektiv
Vurdering
Vg3 bruk og vern
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Bruk og vern | Eleven skal ha standpunktkarakter i dette valgfrie programfaget. |
Eksamen for elever
Programfag | Ordning |
Bruk og vern |
Eleven kan trekkes ut til en praktisk eksamen i dette valgfrie programfaget. Eksamenen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
|
Eksamen for privatister
Programfag | Ordning |
Bruk og vern |
Privatisten skal opp til en praktisk eksamen i dette valgfrie programfaget. Eksamenen blir utarbeidet og sensurert lokalt.
|
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.