Læreplan i møbeltapetsererfaget Vg3 / opplæring i bedrift (MTF3-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2021

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 26. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Formål

Møbeltapetsererfaget er forankret i håndverktradisjoner tilbake til oldtiden og skal bidra til å ivareta kulturarven og videreutvikle teknikker og håndverksferdigheter. Møbeltapetsererfaget skal bidra til å dekke samfunnets behov for produksjon, reparasjon og restaurering av ulike typer stoppede møbler, søm av gardiner og draperier samt trekking av vegger med tekstilmaterialer.

Opplæringen skal bidra til praktisk arbeid med materialer og teknikker i møbeltapetsererfaget. Videre skal opplæringen bidra til utvikling av håndverksferdigheter knyttet til bruk av verktøy og utstyr. Opplæringen skal stimulere til estetisk bevissthet og kritisk refleksjon. Opplæringen skal bidra til kunnskap om form og farge, design, trender og stilhistorie. Videre skal opplæringen bidra til forståelse for markedsmekanismer og betydningen av helse, miljø og sikkerhet.

Fullført og bestått opplæring fører fram til svennebrev. Yrkestittel er møbeltapetserer.

Struktur

Møbeltapetsererfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

Produksjon og restaurering

Design og produktutvikling

Hovedområder

Produksjon og restaurering

Hovedområdet omfatter arbeid med produksjon og restaurering av stoppede møbler og annet relevant interiørarbeid. Videreføring og videreutvikling av gamle teknikker i stopping og trekking samt arbeid med form inngår også. Hovedområdet innbefatter bruk av arbeidstegninger, ulike sømteknikker, håndverktøy og maskiner. Hovedområdet omfatter arbeid med naturmaterialer og syntetiske materialer, possementer og tekstile tilbehør. Tilstandsvurdering av møbler, kundeveiledning og prisberegning inngår også.

Design og produktutvikling

Hovedområdet omfatter konkretisering av ideer til ulike møbeltapetsererprodukter. Valg av farger, mønstre, stoffer og materialer inngår. Hovedområdet omfatter kundebehandling, vurdering av aktuelle trender og enkel markedsanalyse og markedsføring. Presentasjon og dokumentasjon av egne produkter og tjenester inngår også. Hovedområdet omfatter også helse, miljø og sikkerhet samt bruk av digitale verktøy.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I møbeltapetsererfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i møbeltapetsererfaget innebærer å bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder, kollegaer, leverandører og andre samarbeidspartnere om materialer, estetikk og design i møbler og interiørprodukter. Det innebærer videre å analysere og vurdere møbler og interiør. Det innebærer også dokumentasjon av eget arbeid.

Å kunne lese i møbeltapetsererfaget innebærer å forstå og anvende informasjon knyttet til møbeltapetsererfaget. Det innebærer å bruke faglitteratur, arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler.

Å kunne regne i møbeltapetsererfaget innebærer å beregne materialforbruk og tidsbruk og å kalkulere pris på egne produkter.

Å kunne bruke digitale verktøy i møbeltapetsererfaget innebærer å bruke teknologi i eget arbeid med produkter. Det innebærer også å innhente og formidle informasjon og å presentere og dokumentere egne håndverksprodukter og tjenester.

Kompetansemål

Etter Vg3

Produksjon og restaurering

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • ta mål og lage fullstendige arbeidstegninger og arbeide etter disse
  • velge ut og skjære til ulike materialer
  • velge spiralfjærer til sete og rygg etter tegning og snøre disse til riktig høyde og retning
  • stoppe og trekke ørelappstol, sofa og andre møbler med spiralfjærer i sete og rygg
  • stoppe og trekke møbler med fast sete og rygg med delinger
  • stoppe og trekke møbler med løse puter
  • trekke møbler med skinn
  • madrassere og sy av kanter og vulster, lage engelsk og tysk forkant
  • legge overstopp med ull, krøllhår og lerret
  • restaurere møbler i forskjellige stilarter med tradisjonelle metoder og materialer
  • ta mål av og sy varetrekk til møbler
  • trekke vegger med tekstil
  • sy og montere gardiner, puter og andre interiørprodukter i tekstil
  • utføre håndsøm og maskinsøm på tekstilprodukter
  • vurdere tilstand på stoppede møbler og veilede kunder om reparasjon og restaurering
  • velge possementer og tekstile tilbehør tilpasset ulike bruksområder
  • beskrive oppbygning av og egenskaper ved ulike tekstiler og materialer og vurdere egnethet og anvendelsesområder
  • beregne materialforbruk, tidsbruk og pris på egne produkter og tjenester i møbeltapetsererfaget
  • utføre nødvendig vedlikehold av utstyr, verktøy og maskiner

Design og produktutvikling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • konkretisere og begrunne ideer til møbeltapetsererprodukter i samsvar med estetiske normer og kundebehov
  • bruke digitale verktøy i eget arbeid
  • gjøre rede for trender i møbeltapetsererfaget
  • sette eget arbeid inn i en møbelfaglig historisk sammenheng, nasjonalt og internasjonalt
  • gjennomføre enkle markedsundersøkelser og vurdere behov for produkter og håndverkstjenester
  • markedsføre egne produkter og tjenester
  • bruke fagspråk i kommunikasjon med kolleger, kunder og andre samarbeidspartnere
  • presentere og dokumentere egne produkter og tjenester i møbeltapetsererfaget
  • gjøre rede for og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

Vurdering

Vg3 møbeltapetsererfaget

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Produksjon og restaurering

Design og produktutvikling

Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på ti virkedager.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!