Programområde for maritim produksjonsteknikk - Læreplan i felles programfag Vg2 - forsøk (MPT2-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Denne midlertidige forsøkslæreplanen er utviklet som en del av forsøket med opplæring fram til fagbrev i maritim innredning, med yrkestittelen maritim innredningsmontør.

Tilbudsstruktur i forsøket:

Vg1 teknikk og industriell produksjon

evt. Vg1 bygg- og anleggsteknikk med kryssløp til Vg2 maritim produksjonsteknikk

Vg2 maritim produksjonsteknikk (forsøkslæreplan)

Vg3 maritim innredning (forsøkslæreplan)

Gjelder fra: 2015-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2018-07-31T00:00:00 +2

Formål

Programområdet maritim produksjonsteknikk skal legge grunnlag for yrkesutøvelse innen skipsbyggingsindustrien i samarbeid mellom innredningsbedrift og skipsverft. Arbeidet omfatter oppføring, innredning og innvendig ombygging av skip, rigg- og skipsmoduler. Målet er å utvikle kvalifiserte og omstillingsdyktige fagarbeidere som har en helhetlig forståelse av produksjonsprosesser på skipsverft og bred kompetanse innenfor maritim innredning. Skipsbygging er et internasjonalt fagområde, og programområdet legger til rette for å utvikle fagarbeidere som kan arbeide i et internasjonalt miljø og bidra til å sikre trygge og miljøvennlige arbeidsforhold.

Gjennom opplæringen skal eleven utvikle kompetanse innenfor maritim produksjonsteknikk og montasje. Opplæringen skal også bidra til å fremme elevens kunnskap om bransjen og om bruk av ulike materialer. Videre skal opplæringen fremme elevens faglige innsikt i bransjens dokumentasjons- og kvalitetskrav. Praktiske ferdigheter, nøyaktighet og ordens- og sikkerhetsforståelse står sentralt. Opplæringen legger grunnlag for at eleven skal kunne mestre utfordrende arbeidsoppgaver innen tradisjonelt håndverk side om side med bruk av moderne teknologi i et tverrfaglig miljø.

Opplæringen skal legge til rette for teori i nært samspill med praksis og opplæringen forbereder eleven på å arbeide i en internasjonal bransje. Det er et mål at eleven utvikler selvstendighet og gode samarbeids- og kommunikasjonsevner til arbeid i et fagmiljø som utvikler seg raskt. Helse, miljø og sikkerhet står sentralt i opplæringen.

Struktur

Faget maritim produksjonsteknikk består av tre programfag. Programfagene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over programfagene:

Årstrinn

Programfag

Vg2

Produksjon

Bransje- og materiallære

Dokumentasjon og kvalitet

Beskrivelse av programfagene

Produksjon

Programfaget produksjon omhandler oppføring, innredning og innvendig ombygging av skip, rigg- og skipsmoduler. Det omfatter også utforming av produkter og gjennomføring av tjenester. Faget omfatter opplæring i bruk av ulike typer verktøy, løfteutstyr og maskiner. Sveising og platebehandling inngår også. Helse, miljø, sikkerhet og kvalitetssikring er sentralt. I faget inngår bruk av lover, forskrifter og kunnskap om standarder i faget.

Bransje- og materiallære

Programfaget bransje- og materiallære omhandler faget historie og plass i samfunnet. Videre dreier faget seg om bruk av måleverktøy, beskrivelser og tegninger som grunnlag for produksjon og dokumentasjon. Bruk av digitale verktøy inngår også. Programfaget omfatter gjeldende regelverk for utførelse av arbeid og bruk av verktøy og utstyr samt bruk av verne- og sikkerhetsutstyr. Det omfatter også regelverk som regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Kunnskap om hvilke materialvalg som er egnet for maritim innredning inngår også i programfaget.

Dokumentasjon og kvalitet

Programfaget dokumentasjon og kvalitet omfatter arbeid i nært samsvar med standardiserte krav til ulike typer dokumentasjon. Kvalitetssikring i forhold til HMS-vurderinger er sentralt. Faget tar også for seg planlegging, gjennomføring, sikring og dokumentasjon av arbeidsprosesser.

Timetall

Timetall er oppgitt i 60-minutters enheter.

Vg2

Produksjon 309 årstimer

Bransje- og materiallære 84 årstimer

Dokumentasjon og kvalitet 84 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene, der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I maritim produksjonsteknikk forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Muntlige ferdigheter og å kunne skrive i programområdet for maritim produksjonsteknikk innebærer å kommunisere med ulike samarbeidspartnere fra ulike fagområder og å diskutere og vurdere faglige løsninger og arbeidsprosesser. Det innebærer også å dokumentere arbeidsprosesser fram til ferdige produkter.

Å kunne lese i programområdet for maritim produksjonsteknikk innebærer å forstå fagspesifikke tekster og instruksjoner, å finne fram til relevant informasjon i faglitteratur og aktuelle lover og forskrifter. Det innebærer også å kunne gjøre rede for og bruke spesifikasjoner, tegninger og produktbeskrivelser, arbeidsbeskrivelser og skisser fra kunder.

Å kunne regne i programområdet for maritim produksjonsteknikk innebærer å utføre beregninger og vurdere mengder, størrelser, tid og kostnader. Det innebærer også å ta mål, beregne høyder og vinkler og bruke tilpasset målestokk.

Digitale ferdigheter i programområdet for maritim produksjonsteknikk innebærer å bruke dem i forbindelse med planlegging, produksjon, dokumentasjon, kvalitetssikring og kommunikasjon. Det innebærer også bruk av digitale verktøy til måling, beregning og tegning.

Kompetansemål

Produksjon

Produksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utføre arbeid i henhold til gjeldende regelverk og vedtatte planer
  • arbeide i samsvar med HMS-reglement og ha gode rutiner for orden
  • planlegge, utføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
  • utføre arbeid etter arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • klargjøre, stille inn og betjene maskiner og annet verktøy
  • programmere og redigere CNC-program for maskiner
  • avrette, tilpasse og forme materialer etter spesifikasjoner
  • bruke riktige sammenføyingsmetoder
  • gjøre rede for ulike brann- og isolasjonsmaterialer i henhold til gjeldende brannklassifisering
  • utføre flisarbeid på dørk og vegger i våtrom og kjenne til våtromsnormen
  • montere ulike dørksystemer etter gjeldende brann- og støykrav
  • legge ulike typer belegg, skipsplank og finer på dørk
  • gjøre rede for støyisolering av skott og underdekke med ulike produkter for reduksjon av strukturstøy
  • montere ulike deleskottsystemer etter modulplan
  • montere ulike himlingskonstruksjoner med ulike takkonsoller etter gjeldende klassifisering
  • montere ventiler, vinduer og dører som hører til skottinndelingen
  • plassere bysseinnredning og -utstyr, kjøle- og fryserom
  • plassere møblering etter interiørplan
  • kunne gjøre rede for utføring av tynnplatearbeid i maskinrom og uteområder
  • velge ut og bruke hensiktsmessig dimensjoneringsverktøy
  • håndtere avfall og materialer i henhold til interne og eksterne krav

Bransje- og materiallære

Bransje- og materiallære

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for maritime installasjoners utvikling og diskutere dens betydning i et samfunnsperspektiv
  • gi eksempler på hvordan avtaleverket regulerer forholdet mellom kunde og oppdragsgiver
  • gjøre rede for gangen i skipsbygging
  • gjøre rede for bruksområder og egenskaper ved ulike materialtyper som brukes i maritim innredning
  • bruke digitale verktøy til å lage skisser av konstruksjoner i tilpasset målestokk
  • dokumentere gjennomført kurs i varmearbeid
  • gjøre rede for rigging, stropping, anhuking og signalgiving
  • finne fram til og bruke produktdatablad i arbeidet med ulike materialer
  • bruke verne- og sikkerhetsutstyr i tråd med HMS-krav

Dokumentasjon og kvalitet

Dokumentasjon og kvalitet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet som er relevant for maritim produksjonsteknikk
  • gjøre rede for og arbeide etter modulsystemer som benyttes i maritim innredning
  • forklare hovedprinsipper i et kvalitetssikringssystem
  • forklare og kunne utføre arbeid etter tegninger og spesifikasjoner
  • utføre arbeidsoppgaver etter gitte kvalitetskrav og foreta egenvurdering
  • vurdere risiko, registrere avvik og foreslå tiltak for å unngå avvik
  • kjenne til SFI-standard og ulike produkttyper innenfor denne
  • utarbeide rapporter og skjemaer knyttet til arbeidsprosessene

Vurdering

Vg2 maritim produksjonsteknikk

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Produksjon

Bransje- og materiallære

Dokumentasjon og kvalitet

Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av programfagene.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Produksjon

Bransje- og materiallære

Dokumentasjon og kvalitet

Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt

Gjennomført kurs i varmearbeid skal ikke inngå i grunnlaget for standpunktkarakter, men dokumenteres som eget kursbevis.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Produksjon

Bransje- og materiallære

Dokumentasjon og kvalitet

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i hvert av programfagene. I tillegg skal privatisten opp til en tverrfaglig praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!