Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 30. november 2016 etter delegasjon i brev av 13. september 2013 fra Kunnskapsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2017-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2021-07-31T00:00:00 +2
Formål
Programfaget medieutvikling skal bidra til å gi kompetanse om hvordan ny teknologi og digitalisering fører til endringer i tradisjonelle kommunikasjonsmønstre der medieprodukter og innhold blir produsert, formidlet, brukt, delt og tolket. Antallet formidlingskanaler og konkurransen om å engasjere og fange publikums interesse utfordrer medieprodusentene. Delingskulturen fører til at tradisjonelle aktører ikke lenger er de eneste som driver den teknologiske utviklingen framover.
Opplæringen i medieutvikling skal bidra til at eleven utvikler nye og engasjerende ideer som skaper nye arenaer mellom publikum og innhold i mediene. Videre skal opplæringen fremme kunnskap om hvordan medieprodukter, innhold, tjenester og løsninger utvikles i samspill med brukerne og teknologien. Opplæringen skal også legge grunnlag for å utvikle kompetanse i å presentere og visualisere ideer hos den enkelte eleven. Opplæringen skal omfatte produksjon og publisering av egne medietekster.
Opplæringen skal bidra til at eleven utvikler kompetanse til kritisk å vurdere etablerte og nye kilder. Perspektiv på tidligere tiders medieuttrykk er sentralt for å forstå dagens medieproduksjon. Videre skal opplæringen bidra til at eleven reflekterer over utfordringer og muligheter ved å utvikle konsepter. Opplæringen skal også legge til rette for selvstendighet og samarbeid og fremme skapende aktiviteter og idéutvikling.
Struktur
Programfaget er strukturert i to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Fag | Hovedområder | |
Medieutvikling | Konsept og idéutvikling | Medieteknologi |
Hovedområder
Konsept og idéutvikling
Hovedområdet konsept og idéutvikling omfatter å samle inn, bearbeide, analysere og formidle tilgjengelig informasjon for å kunne utvikle nye ideer og konsepter. Utvikling av kreativitet, nye ideer og konsepter tilpasset nye plattformer og sosiale medier inngår også i hovedområdet.
Medieteknologi
Hovedområdet medieteknologi dreier seg om å utforske teknologi på ulike måter og utvikle kunnskap som kan brukes for å skape konsepter. Hovedområdet omfatter også utvikling av nye arenaer med ny teknologi tilpasset et innhold som kan gi innovative og framtidsrettede brukeropplevelser.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60 minutters enheter.
Medieutvikling: 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I det valgfrie programfaget nye medier skal grunnleggende ferdigheter forstås slik:
Muntlige ferdigheter i medieutvikling innebærer å redegjøre verbalt for egne konsepter og valg av visuelle uttrykk, og å kunne tilpasse språket til målgrupper med ulik faglig kompetanse. Ferdighetene innebærer også å kunne bruke fagterminologi.
Å kunne skrive i medieutvikling innebærer å formulere et konsept. Videre innebærer det å kunne bruke et korrekt skriftlig språk som er lett å lese, for å gjøre konseptet brukervennlig.
Å kunne lese i medieutvikling innebærer å lese data, tolke statistikk, forstå fagterminologi og sette seg inn sjangre som gjelder for dagens medietekster.
Å kunne regne i medieutvikling innebærer å sammenfatte egne og andres datamateriale for å utvikle nye ideer og løsninger.
Digitale ferdigheter i medieutvikling innebærer å bruke forskjellige programmer til å bearbeide informasjon og presentere tabeller og grafiske framstillinger. Det innebærer videre å kombinere ulike medier og teknologi og publisere ved hjelp av relevant programvare.
Kompetansemål
Medieutvikling
Konsept og idéutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- analysere og diskutere forskjellige typer kommunikasjon, situasjonen de foregår i, og de kulturelle, sosiale og geografiske rammene
- innhente, analysere og bruke data til å utvikle egne konsepter og ideer tilpasset nye plattformer og sosiale medier
- gi eksempler på og drøfte hvordan bruk av ulike former for teknologi kan føre til endringer i kommunikasjonsformer og brukeropplevelser
- bruke relevante metoder for å utvikle og visualisere produksjonen av en prototype
- gjennomføre en pitch av et konsept for publisering og kunne begrunne egne valg
Medieteknologi
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- utforske, planlegge, gjennomføre og dokumentere ulike kommunikasjonsstrategier for en tenkt eller reell oppdragsgiver
- presentere og publisere et innhold tilpasset en målgruppe, en kommunikasjonssituasjon og en tematikk ved å bruke relevant teknologi
- produsere egne konsepter tilpasset ulike målgrupper, kommunikasjonssituasjoner og tematikk ved å bruke relevant teknologi
- bruke utstyr og digitale verktøy tilpasset valgt medium
- vurdere egne og andres medieproduksjoner
Vurdering
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Fag | Ordning |
Medieutvikling | Elevene skal ha en standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Fag | Ordning |
Medieutvikling | Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Fag | Ordning |
Medieutvikling | Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.