Programområde for studieforberedende Vg3 innen medier og kommunikasjon - Læreplan i felles programfag medier og kommunikasjon (MED3-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. mars 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2018-07-31T00:00:00 +2

Formål

Mediene er en sentral faktor i samspillet mellom individ og samfunn. Innsikt i medienes roller, makt, påvirkning og uttrykk er avgjørende for et samfunn med kritiske mediebrukere og formidlere. Felles programfag medier og kommunikasjon skal bidra til å utvikle kompetanse innenfor fagområder knyttet til medie- og kommunikasjonssektoren.

Opplæringen i felles programfag medier og kommunikasjon skal bidra til å videreutvikle yrkeskompetanse innen kommunikasjon, innholdsproduksjon og redaksjonell virksomhet i medier og kommunikasjon. Den skal gi den enkelte praktiske erfaringer med innholdsproduksjon og økt innsikt i kommunikasjon og medieutvikling i samfunnet. Innenfor medieproduksjon skal opplæringen videreutvikle kompetanse i å skape og forstå skriftlige og sammensatte tekster der skrift, lyd og bilde spiller sammen. Opplæringen skal videre gi kompetanse i å vurdere kulturelle ulikheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, også i et minoritets- og urfolksperspektiv, med vekt på integritet, respekt og toleranse. Felles programfag i medier og kommunikasjon skal også bidra til å utvikle kritisk vurderingsevne og kompetanse i å ta ansvar for personlig og faglig utvikling.

Opplæringen i felles programfag medier og kommunikasjon skal videreutvikle evnen til selvstendighet, kreativitet og samarbeid i yrkesutøvelse innen medie- og kommunikasjonssektoren og gi grunnlag for og inspirere til entreprenørskap. Programfaget medier og kommunikasjon danner grunnlag for høyere utdanning.

Struktur

Programfaget består av to hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må sees i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3

Innholdsproduksjon

Medier i samfunnet

Hovedområder

Innholdsproduksjon

Hovedområdet omfatter produksjon av innhold i medieprodukter i ulike sjangrer til ulike medier. Hovedområdet inkluderer ulike faser i av et medieprodukt og forhold knyttet til kommunikasjon, etikk og gjeldende regelverk. Innholdsproduksjon omfatter arbeid med skriftlige og sammensatte tekster og utvikling av uttrykksformer og virkemidler i medieprodukter.

Medier i samfunnet

Hovedområdet omfatter forhold knyttet til innhold, presentasjonsformer og publisering innen tradisjonelle og nye medier. I hovedområdet inngår drøfting av medienes rolle og innflytelse på individ og samfunn nasjonalt og internasjonalt, og problemstillinger knyttet til demokratiske og etiske retningslinjer for medienes virksomhet.

Timetall

Timetallet er oppgitt i enheter på 60 minutter.

Felles programfag medier og kommunikasjon 140 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I felles programfag medier og kommunikasjon forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i medier og kommunikasjon innebærer å redegjøre for etiske og kommunikative problemstillinger og tolke opplevelser knyttet til medieprodukter. Det vil også si å kommentere, analysere og vurdere egne og andres medieprodukter ved hjelp av relevant terminologi.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i medier og kommunikasjon innebærer å lage skriftlige og sammensatte tekster i ulike sjangrer til bruk i ulike medier. Det innebærer også å skrive variert og presist og kvalitetssikre eget arbeid.

Å kunne lese i medier og kommunikasjon innebærer å tolke og forstå tekst, bilde og lyd av ulik kompleksitet innen ulike sjangrer i forskjellige medier.

Å kunne regne i medier og kommunikasjon innebærer å sette opp en produksjonskalkyle og å forstå og kunne forholde seg til prinsippene for bildeoppløsning, filstørrelser, kompresjonsteknikker, vektorgrafikk og lyd.

Å kunne bruke digitale verktøy i medier og kommunikasjon innebærer å lage sammensatte tekster og multimedieprodukter ved hjelp av digitale verktøy og å bruke slike verktøy i publisering av medieprodukter. Det dreier seg også om å kunne bruke slike verktøy til å søke etter og utveksle informasjon og utøve kildekritikk.

Kompetansemål

Medier og kommunikasjon

Innholdsproduksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, produsere, publisere, dokumentere og drøfte innhold i medieprodukter i ulike sjangrer og for ulike medier
  • utforske, utvikle og drøfte kommunikasjon, fortellerteknikk, dramaturgi og uttrykksformer i medieprodukter og presentasjoner
  • bruke tidligere tiders uttrykk som inspirasjonskilde for egne uttrykk
  • identifisere, vurdere og anvende retoriske virkemidler og argumentasjon i medieprodukter
  • produsere og drøfte medieprodukter i tråd med etiske normer og gjeldende regelverk
  • vurdere faktorer som påvirker arbeidsmiljøet og forholde seg til ergonomiske prinsipper og gjeldende regelverk

Medier i samfunnet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte problemstillinger knyttet til journalistikk, informasjonsvirksomhet og markedskommunikasjon
  • drøfte hvordan nye medier kan påvirke utviklingen av innhold, presentasjonsformer og publisering i tradisjonelle og nye medier, og vurdere hvordan dette påvirker samfunnet
  • vurdere egne uttrykk inn i en uttrykkshistorisk sammenheng
  • vurdere mediene som sosialiserende faktor og medienes evne til å påvirke individ og samfunn
  • drøfte forholdet mellom demokrati og medier med vekt på moderne offentlighet
  • drøfte forholdet mellom makt og medier, medietilbud og medienes rolle nasjonalt og internasjonalt
  • vurdere hvordan og i hvilken grad ulike grupper, urfolk og nasjonale og etniske minoriteter blir satt på dagsordenen og framstilt i nasjonale og internasjonale medier

Vurdering

Vg3 felles programfag i medier og kommunikasjon

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Felles programfag i medier og kommunikasjon

Eleven skal ha standpunktkarakter i dette felles programfaget.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Felles programfag i medier og kommunikasjon

Eleven skal opp til en praktisk eksamen i dette felles programfaget. Eksamenen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Felles programfag i medier og kommunikasjon

Privatisten skal opp til en praktisk eksamen i dette felles programfaget. Eksamenen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!