Programområde for mediedesign - Læreplan i felles programfag Vg3 (MDE3-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. mars 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2018-07-31T00:00:00 +2

Formål

Den teknologiske utviklingen har gjort det enklere og billigere å lage medieprodukter for både etablerte medievirksomheter og nye aktører. Raske endringer i teknologi og samfunn fører til endringer i hvordan medieprodukter blir produsert, formidlet og brukt. Tilgjengeligheten til ulike formidlingskanaler har økt, men samtidig er det blitt vanskeligere for medieaktørene å fange publikums oppmerksomhet. Alt dette stiller krav til kontinuerlig oppdatert kompetanse hos yrkesutøverne. Programfagene i mediedesign skal bidra til å utvikle omstillingsdyktige mediedesignere med varig kompetanse innen markedskommunikasjon, design og produksjon av tekst, bilde og lyd.

Programfagene skal bidra til å utvikle bevisste holdninger og kompetanse på etiske og juridiske sider ved medienes markedsrettede virksomhet. Opplæringen skal utvikle kompetanse innenfor idéutvikling, presentasjon, design, kommunikasjon og produksjon samt ulike historiske uttrykk. Opplæringen skal gi grunnlag for kreativ tenkning, refleksjon, selvstendighet, entreprenørskap og tverrfaglig samarbeid.

I programfagene skal det tas i bruk varierte arbeidsoppgaver fra alle deler av en produksjonsprosess som har relevans for bredden av yrker i programområdet. Opplæringen skal ta utgangspunkt i samfunnets behov for yrkeskompetanse innenfor design av markedsrettede medieprodukter. Programfaget skal gi yrkesfaglig kompetanse for egen virksomhet innen mediedesign og legge grunnlag for høyere utdanning innenfor mediedesign.

Fullført og bestått opplæring fører fram til yrkeskompetanse. Yrkestittel er mediedesigner.

Struktur

Mediedesign består av tre programfag. Programfagene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over felles programfag:

Årstrinn

Felles programfag

Vg3

Design

Strategi og marked

Prosjektstyring

Beskrivelse av programfagene

Design

Felles programfag design omfatter formidling av budskap ved hjelp av tekst, lyd, bilde og kombinasjoner av disse. Faget er yrkes- og markedsrettet og omfatter hele prosessen fra idé til ferdig produkt. Programfaget dreier seg om bruk av ulike virkemidler og komposisjonsprinsipper innenfor design og omfatter ulike sjangrer og mediehistoriske epoker. Faget omfatter kreativ tenkning og problemløsning. Det inngår også å designe og drøfte medieprodukter innenfor gjeldende regelverk.

Strategi og marked

Felles programfag strategi og marked omfatter utvikling av et strategisk fundament for et markedsrettet oppdrag, med mål og valg av virkemidler i samsvar med kundens ønske og budsjettramme. Programfaget omfatter grunnleggende markedsprinsipper sett i sammenheng med trender, målgrupper og konkurransefaktorer. Programfaget omfatter også etablering av foretak, økonomistyring og drift.

Prosjektstyring

Felles programfag prosjektstyring omfatter prosjektledelse, arbeidsprosesser og resultatoppnåelse. Programfaget omfatter styring av markeds- og målgrupperettede prosjekter innenfor mediedesign. Programfaget handler også om de prosessene som skjer i kommunikasjon med underleverandører ved planlegging, ferdiggjøring og produksjon. Programfaget dreier seg om juridiske og etiske problemstillinger og tilrettelegging for et godt arbeidsmiljø.

Timetall

Timetallet er oppgitt i enheter på 60 minutter.

Vg3

Design 420 årstimer

Strategi og marked 140 årstimer

Prosjektstyring 365 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I mediedesign forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i mediedesign innebærer å redegjøre for etiske, estetiske og markedsrelaterte problemstillinger ved ulike medieoppdrag i dialog med kunder, partnere og leverandører.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i mediedesign innebærer å lage tekster i ulike sjangrer til bruk i ulike medier. Det innebærer også å dokumentere og presentere eget arbeid i dialog med kunder, partnere og leverandører.

Å kunne lese i mediedesign innebærer å tolke og forstå skriftlige tekster, symboler, bilder og bilders symbolbetydning og å gjenkjenne disse på tvers av ulike medier. Det dreier seg også om å lese og forstå oppdragsbeskrivelser.

Å kunne regne i mediedesign innebærer å sette opp budsjetter og regne ut kostnader ved ulike medieprosjekter. Det dreier seg også om å sette opp tall som grafiske framstillinger.

Å kunne bruke digitale verktøy i mediedesign innebærer å designe markedsrettede statiske, dynamiske og interaktive medieprodukter innen tekst, lyd og bilde. Det vil også si å søke og utveksle informasjon i digitale nettverk.

Kompetansemål

Design

Design

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, idéutvikle, designe, produsere og vurdere markeds- og målgrupperettede medieprodukter
  • designe, produsere og vurdere medieprodukter ved bruk av komposisjonsprinsipper, symboler og dramaturgiske modeller og begrunne medieproduktets gjennomslagsevne
  • bruke og drøfte virkemidler fra ulike mediehistoriske epoker og tidsaktuelle sjangrer
  • designe og drøfte medieprodukter med tanke på etiske normer og juridiske regler
  • utvikle og drøfte visuell identitet med logo, vignetter og grafiske virkemidler, som et ledd i en merkevarebyggingsprosess
  • utvikle, drøfte og produsere reklame på grunnlag av trender og forbrukeratferd
  • bruke og drøfte typografi som virkemiddel og selvstendig komposisjonsform
  • produsere, redigere, drøfte og tilrettelegge ulike tekster for trykte og elektroniske medier
  • produsere tekst og tall som grafiske framstillinger og drøfte valg av løsninger
  • gjøre rede for og anvende ulike illustrasjonsteknikker ut fra bruksområde og medieproduktenes uttrykk
  • gjøre rede for prinsipper for ett- og flerkameraproduksjoner og hva som skiller disse
  • bruke prinsipper for lyssetting ved design av medieprodukter og drøfte hvordan dette påvirker uttrykket
  • bruke og drøfte lyddesign som virkemiddel og selvstendig uttrykksform
  • produsere og vurdere animasjoner og drøfte ulike animasjonsteknikker
  • designe, produsere og drøfte passive, dynamiske og interaktive medieprodukter
  • indeksere og kategorisere digitalt materiell i arkiv

Strategi og marked

Strategi og marked

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • motta en brief, klarlegge oppgavens innhold og omfang og drøfte problemstillingene
  • utarbeide situasjonsbeskrivelse for et eksisterende produkt og vurdere konkurransesituasjonen
  • definere mål for oppgaven og beskrive produkt, konsept, marked, mål og målgrupper
  • definere verdigrunnlaget og strategiske føringer for utvikling av design og kommunikasjon
  • utarbeide og drøfte retningslinjer for merkevarebygging og markedstiltak
  • vurdere effekten av et ferdig produsert medieprodukt
  • gjøre rede for etablering av foretak, økonomistyring og drift

Prosjektstyring

Prosjektstyring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, lede, produsere, presentere og evaluere markedsrettede prosjekter innenfor tekst, lyd og bilde
  • lage og drøfte prosjektbeskrivelse og framdriftsplan på grunnlag av kundebrief
  • prissette eget arbeid og lage budsjett og kundeavtale for et medieprosjekt
  • drøfte kravspesifikasjoner og kostnader med kunde og underleverandør
  • lede idémyldring, designprosess og teamarbeid og vurdere arbeidsprosessen
  • bruke og drøfte presentasjonsteknikk i kundepresentasjoner og idésalg
  • redegjøre for juridiske og etiske problemstillinger og drøfte disse med oppdragsgiveren
  • drøfte prinsipper for konfliktløsning og tilrettelegge arbeidsmiljøet i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

Vurdering

Vg3 mediedesign

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Design

Strategi og marked

Prosjektstyring

Eleven skal ha standpunktkarakter i hvert av programfagene.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Design

Strategi og marked

Prosjektstyring

Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamenen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Design

Strategi og marked

Prosjektstyring

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i hvert av programfagene. I tillegg skal privatisten opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår.

Eksamenen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!