Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2020-07-31T00:00:00 +2
Formål
Som kunst- og kulturfag har musikk lange tradisjoner. Forståelse for ulike typer musikk i ulike kulturer kan bidra til å sette nåtid og fortid i perspektiv og kan være et viktig bidrag til å forklare dagens musikalske uttrykksformer.
Programfaget lytting skal bidra til å fremme forståelse av musikkens oppbygning og funksjoner. Kjennskap til musikkens kunstneriske uttrykksformer skal bidra til å utvikle fantasi og kreativitet. Samtidig skal den enkeltes lyttekompetanse utvikles.
Programfaget skal bidra til forståelse av den orienterende dimensjonen og gi grunnleggende kjennskap til musikkens uttrykksmåter. Opplæringen skal gi grunnlag for videre fordypning i musikk, men kan også bidra til relevant musikkfaglig kompetanse for programområdene dans og drama.
Struktur
Programfaget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.
Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområder:
Programfag | Hovedområder | |
Lytting | Musikkforståelse | Musikkens elementer |
Hovedområder
Musikkforståelse
Hovedområdet omfatter lytteteknikk og beskrivelse av musikkopplevelser. Det dreier seg også om forståelse og refleksjon i møte med musikalske uttrykk.
Musikkens elementer
Hovedområdet dreier seg om gjenkjennelse og beskrivelse av musikkens grunnelementer, med utgangspunkt i aktiv lytting og noteforståelse.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.
Lytting: 56 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I lytting forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i lytting innebærer å sette ord på musikkopplevelser, musikkens elementer og musikalske uttrykk.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i lytting innebærer å bruke egnet notasjon i formidling og dokumentasjon av musikk.
Å kunne lese i lytting innebærer å tilegne seg musikkfagets grunnleggende symboler og begreper som grunnlag for forståelse og opplevelse. Lesing av tekst, noteskrift, tegn og symboler er utgangspunkt for refleksjon over musikk.
Å kunne regne i lytting innebærer å arbeide med form og rytme som gjennom lytting styrker gehørtrening og puls- og periodefølelse.
Å kunne bruke digitale verktøy i lytting innebærer å benytte digitale informasjonskilder, tekstbehandlingsprogram og kommunikasjons- og presentasjonsverktøy.
Kompetansemål
Lytting
Musikkforståelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke grunnleggende lytteteknikker
- beskrive og reflektere over egen opplevelse av musikk
- beskrive og reflektere over ulike musikalske uttrykk
Musikkens elementer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjenkjenne og beskrive musikkens grunnleggende elementer med utgangspunkt i klingende musikk og enkle notebilder
Vurdering
Lytting programfag
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Lytting | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Programfag | Ordning |
Lytting | Elevene skal ikke opp til eksamen. |
Eksamen for privatister
Programfag | Ordning |
Lytting | Privatistene skal opp til skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.