Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2020-07-31T00:00:00 +2
Formål
I dans og teater er fysiske ferdigheter og kroppsbevissthet sentrale elementer. Bevegelse skal være et programfag der det å sanse, oppleve, uttrykke, lære og skape med kroppen står i sentrum. Bevegelse og trening kan bidra til å fremme god fysisk og psykisk helse.
Programfaget skal gi bevissthet og kunnskap om egen kropp, styrke egne bevegelsesmuligheter og inspirere til aktivitet, selvstendighet og utfoldelse. Det skal bidra til å utvikle fysisk og mental kapasitet og motivere til å tøye egne grenser for mestring. Bevegelse skal styrke den enkeltes skapende evne og mot og lyst til å bruke seg selv i fysisk sammenheng.
Programfaget skal synliggjøre sammenhenger mellom fysiske ferdigheter og estetiske uttrykk og bør derfor ses i sammenheng med felles programfag musikk, dans og drama og de valgfrie programfagene danseteknikker og teaterensemble. Opplæringen kan tilrettelegges slik at den kan ivareta fordypning i dans eller drama.
Struktur
Programfaget kan tilrettelegges for fordypning i dans eller drama.
Programfaget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.
Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområder:
Programfag | Hovedområder | |
Bevegelse | Grunntrening | Utforsking og samhandling |
Hovedområder
Grunntrening
Hovedområdet omfatter grunnleggende metoder og øvinger der trening av kroppen som instrument for estetiske uttrykk i dans eller fysiske teateruttrykk er sentralt.
Utforsking og samhandling
Hovedområdet omfatter forholdet mellom bevegelse, dans, teater og musikk i skapende arbeid. Samhandling i planlegging og gjennomføring av relevant trening og bevegelse inngår også i hovedområdet.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.
Bevegelse: 56 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I bevegelse forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i bevegelse innebærer å beherske et egnet språk for formidling av fagstoff knyttet til utøving, opplevelse og refleksjon.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i bevegelse innebærer å beskrive egen progresjon og lage planer for trening og bevegelse.
Å kunne lese i bevegelse innebærer arbeid med tekster som kilde til kunnskap og inspirasjon til fysisk og skapende aktivitet.
Å kunne regne i bevegelse innebærer å erfare kroppens ulike bevegelsesmønstre og variasjoner i forhold til form, rytme, tid og rom.
Å kunne bruke digitale verktøy i bevegelse innebærer å bruke egnede verktøy til gjennomføring og dokumentasjon av arbeidsprosesser.
Kompetansemål
Bevegelse
Grunntrening
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- anvende grunnleggende oppvarmings-, avspennings- og konsentrasjonsøvinger
- anvende og forklare treningsmetoder og øvinger som fremmer kroppsbeherskelse, teknikk, koordinasjon, styrke og bevegelighet
- vise og forklare sammenhenger mellom kropp og bevegelseskvaliteter
- gjøre rede for sammenhenger mellom riktig kroppsbruk og forebygging av skader og anvende dette i arbeid med bevegelse
Utforsking og samhandling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- utforske forholdet mellom dans, bevegelse og musikk, utvikle rytmisk bevissthet og overføre ulike rytmer til bevegelse
- utforske og reflektere over egne bevegelsesmuligheter og anvende dem i skapende arbeid
- samhandle om planlegging og gjennomføring av relevant trening og bevegelse
- anvende ulike inspirasjonskilder som grunnlag for utfoldelse og fysiske uttrykk
Vurdering
Bestemmelser om sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Bevegelse | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Programfag | Ordning |
Bevegelse | Elevene skal ikke opp til eksamen. |
Eksamen for privatister
Programfag | Ordning |
Bevegelse | Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen.Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.