Læreplan i fordypning i matematikk (MAT7-01)

Etter 10. årstrinn

Tall og algebra

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utvikle, gjøre greie for og bruke forskjellige metoder i hoderegning og overslagsregning i ulike tallsystemer
  • undersøke og sammenligne ulike algoritmer for regneoperasjoner og presentere disse
  • undersøke, forklare og bruke tallsystemer på forskjellige måter
  • bruke regneark og graftegner til å utforske tall og variabler og presentere resultatene
  • gjøre rede for bruk av brøk i ulike sammenhenger og uttrykke brøkene på ulike måter
  • undersøke, gjøre greie for og bruke ulike metoder for regning med brøk
  • beskrive, forklare og presentere strukturer og forandringer i geometriske mønstre og tallmønstre
  • med utgangspunkt i praktiske situasjoner stille opp og løse likninger og ulikheter, vurdere og tolke svarene
  • undersøke og uttrykke funksjoner på ulike måter, vise sammenhengen mellom dem og knytte disse til praktisk bruk
  • lage, forklare og bruke formler uttrykt med ord og symboler med utgangspunkt i en praktisk problemstilling
  • sammenlikne, vurdere og presentere ulike typer sparing, lån og bruk av kredittkort
  • beregne og vurdere kostnadene ved ulike typer betingelser på kjøp fra inn- og utland

Geometri og måling

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke digitale verktøy til å tegne, undersøke og presentere geometriske figurer, og begrunne bruk og valg av dette verktøyet
  • velge og bruke egnede måleredskaper, vurdere måleenheter og drøfte konsekvensene av måleusikkerhet
  • bruke målestokk til forstørring og forminskning, lage arbeidstegninger og bygge tredimensjonale modeller, og presentere modellene
  • undersøke geometriske mønstre, finne ulike geometriske figurer og beskrive og presentere hvordan disse er sammensatt for å danne en helhet
  • undersøke geometriske egenskaper ved ulike gjenstander, beskrive dem ved å bruke beregninger og geometriske begreper og presentere resultatet

Side 6 Av 7

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!