Fastsett som forskrift av Utdanningsdirektoratet 8. desember 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 frå Utdannings- og forskingsdepartementet med heimel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2007-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2018-07-31T00:00:00 +2
Føremål
Programfaga skal leggje grunnlaget for yrkesutøving innan møbelproduksjon i små og store møbel- og trevarebedrifter. Programfaga skal medverke til produksjon av møblar av høg kvalitet og med design tilpassa stadig skiftande livsstilar og trendar. Bransjen er i kontinuerleg utvikling og endring, og automatisering og robotisering er ein del av kvardagen i bedriftene. Programfaga skal medverke til å utvikle medarbeidarar med høg kompetanse og evne til omstilling og marknadstilpassing.
Programfaga skal leggje grunnlaget for at eleven utviklar kompetanse for å utforme produkt og for å kontrollere og dokumentere arbeid, metodar og prosessar. Opplæringa skal fremje tverrfagleg tenking og fleirfaglege evner. Vidare skal opplæringa medverke til at eleven utviklar kompetanse til å arbeide etter prosedyrar, arbeidsforklaringar og teikningar, både sjølvstendig og i samhandling med andre. Programfaget skal også leggje grunnlaget for at den enkelte utviklar kommunikasjonsferdigheiter gjennom praktisk arbeid saman med andre.
I opplæringa skal det leggjast til rette for praktisk og variert trening i alle delar av produksjonsprosessen. Opplæringa skal fremje fagleg innsikt, kritisk vurderingsevne og stoltheit for faget. Tryggleik, miljøforståing og kjennskap til standardar skal stå sentralt. Vidare skal opplæringa fremje forståing av korleis bedrifter er organiserte, og leggje grunnlaget for entreprenørskap.
Struktur
Programområdet industriell møbelproduksjon inneheld tre programfag. Programfaga utfyller kvarandre og må sjåast i samanheng.
Oversikt over programfaga:
Årssteg | Programfag | ||
Vg2 | Produktutvikling og produksjon | Materiale og teknikkar | Dokumentasjon og kvalitet |
Omtale av programfaga
Produktutvikling og produksjon
Programfaget omfattar utforming av produkt, planlegging og gjennomføring av møbelproduksjon. Vidare inneheld programfaget bruk av verktøy og måleinstrument og overvaking og drifting av manuelle og automatiserte prosessar. Helse, miljø og tryggleik er integrert i alt arbeid. Faget inneheld også forståing av nye trendar.
Materiale og teknikkar
Programfaget omfattar arbeid med ulike materiale. Vidare handlar det om korleis kombinasjonar av nye og tradisjonelle materiale kan gi møblar nye moglegheiter og brukseigenskapar. Det omfattar også korleis nye produkt kan utviklast gjennom kombinasjonar av ulike teknikkar og materiale og ulikt utstyr . Miljøutfordringar knytte til materialval inngår i faget.
Dokumentasjon og kvalitet
Programfaget omfattar bruk, forståing og utvikling av arbeidsbeskrivingar, teikningar, skjema og prosedyrar. Bruk av internasjonale standardar hører også med. Dokumentasjonsarbeid omfattar mellom anna å bruke samtalar, bilete, tekst og digitale verktøy. Faget inneheld kvalitetsarbeid med definisjon av kvalitet, registrering og rapportering av avvik.
Timetal
Timetal er oppgitt i einingar på 60 minutt.
Vg2
Produktutvikling og produksjon 197 årstimar
Materiale og teknikkar 140 årstimar
Dokumentasjon og kvalitet 140 årstimar
Grunnleggjande ferdigheiter
Grunnleggjande ferdigheiter er integrerte i kompetansemåla der dei medverkar til å utvikle fagkompetansen og er ein del av han. I industriell møbelproduksjon forstår ein grunnleggjande ferdigheiter slik:
Å kunne uttrykkje seg munnleg og skriftleg i industriell møbelproduksjon inneber å utarbeide dokumentasjon til bruk i framstillingsprosessar og kvalitetsarbeid. Det inneber å setje ord på og forklare kva som blir gjort i samband med utføring av faglege oppgåver. Skriftlege ferdigheiter er knytte til registreringar, rapportar og deltaking i prosjektarbeid og presentasjonar.
Å kunne lese i industriell møbelproduksjon inneber å forstå og følgje arbeidsforklaringar, prosedyrar, manualar og standardar. Vidare inneber det å lese og søkje informasjon ut frå arkiv eller oppslag for å kunne vere aktiv i skole- og arbeidsmiljø.
Å kunne rekne i industriell møbelproduksjon inneber å gjere berekningar i samband med arbeidsprosessane, finne innstillingar på maskinar og rekne med blandingsforhold i væsker, trykk og temperaturar. Det inneber også å kunne gjere økonomiske berekningar omkring val av metodar, teknikkar og materiale og å kunne gjennomføre målingar og registreringar i samsvar med teikningar, skjema og standardar.
Å kunne bruke digitale verktøy i industriell møbelproduksjon inngår i alle arbeidsprosessar frå utforming, konstruksjon, spesifikasjon og produksjon til dokumentasjon. Det inneber også å samhandle nettbasert med kundar og leverandørar.
Kompetansemål
Produktutvikling og produksjon
Produktutvikling og produksjon
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne- skissere og utforme produkt i tråd med trendar og ved hjelp av kreative metodar og teknikkar
- gjere greie for produkteigedom og produktrettar og korleis ein vernar seg mot kopiering
- planleggje, visualisere og overvake produksjonsprosessar
- velje eigna materiale til framstiling av møbelprodukt
- velje og bruke verktøy, utstyr, maskinar og arbeidsmetodar ut frå arbeidsoppgåve, standardar og prosedyrar
- berekne kostnader knytte til materialforbruk og metodeval
- framstille møblar og interiørprodukt etter arbeidsbeskrivingar
- kontrollere og utføre testar av ulike materiale og produkt etter bransjestandardar
- utføre arbeidet i tråd med reglar for helse, miljø og tryggleik
- utforme eigen arbeidsplass med tanke på ergonomi, arbeidsteknikkar, utstyr og HMT
Materiale og teknikkar
Materiale og teknikkar
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne- beskrive eigenskapar og bruksområde for ulike materiale
- forklare samanhengane mellom val av teknikkar, materiale og produkteigenskapar, og gjere greie for utviklinga i norsk møbelproduksjon
- velje teknikk og utføre samanføyingar i samsvar med arbeidsoppgåver og materialtypar, og grunngi valet
- beskrive korleis eit møbel kan produserast med alternative teknikkar, materiale og samanføyingar
- overflatebehandle eit produkt i samsvar med spesifikasjonar
- forklare korleis kostnader blir påverka av dei vala ein gjer av teknikkar, materiale og samanføyingar
- gjennomføre dagleg vedlikehald av maskinar, verktøy og utstyr
- vurdere risikoar knytte til bruk av materiale og teknikkar i møbelproduksjon
- gjere greie for kva miljøpåverknad dei ulike materiale og prosessar har på det indre og ytre miljøet
Dokumentasjon og kvalitet
Dokumentasjon og kvalitet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne- komme med framlegg til endringar på teikningar og skjema som skal brukast i utviklinga av produkt
- komme med framlegg til endringar på arbeidsbeskrivingar og prosedyrar som skal brukast i produksjon og prosessar
- bruke digitale verktøy i framstilling av to- og tredimensjonale skisser og teikningar av produkt og i framstilling av prosessflytskjema
- overføre teikningar og skisser til produksjonsutstyr, både manuelt og digitalt
- teste og kontrollere produktidé og prosessar ved hjelp av visualisering og simulering
- definere kvaliteten av materiale og sluttprodukt, med godkjende avvik
- vurdere feil og avvik på materiale, råvarer og sluttprodukt i høve til bestemte kvalitetar og standardar
- rapportere og registrere feil og avvik ved materiale, råvarer og innstillingar av maskinar, verktøy og utstyr
Vurdering
Vg2 industriell møbelproduksjon
Føresegner for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Produktutvikling og produksjon Materiale og teknikkar Dokumentasjon og kvalitet | Eleven skal ha ein standpunktkarakter i kvart av programfaga. |
Eksamen for elevar
Programfag | Ordning |
Produktutvikling og produksjon Materiale og teknikkar Dokumentasjon og kvalitet | Eleven skal opp til ein tverrfagleg praktisk eksamen der dei felles programfaga inngår. Eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatistar
Programfag | Ordning |
Produktutvikling og produksjon Materiale og teknikkar Dokumentasjon og kvalitet | Privatisten skal opp til ein skriftleg eksamen i kvart av programfaga. I tillegg skal privatisten opp til ein tverrfagleg praktisk eksamen der dei felles programfaga inngår. Eksamen blir utarbeidd og sensurert lokalt. |
Dei generelle føresegnene om vurdering er fastsette i forskrift til opplæringslova.