Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2021-07-31T00:00:00 +2
Formål
Gode trenere og ledere er gode tilretteleggere og miljøskapere og har stor betydning for resultatutvikling og aktivitetsomfang innen idrett. Programfaget lederutvikling er verdifullt og nyttig for å utvikle unge ledere i idrett. Gode ledere er en viktig ressurs så vel i yrkeslivet som i det frivillige organisasjonslivet.
Opplæringen i programfaget skal bidra til utvikling av innsikt og forståelse for ulike sider ved god ledelse og bidra til utvikling av personlige egenskaper. Opplæringen skal gi kunnskap om og erfaringer med å planlegge, lede og vurdere eget ledelsesarbeid.
Lederutvikling er i hovedsak et praktisk fag der en skal praktisere i sterk tilknytning til det lokale idrettsmiljøet, og der en skal få prøve seg som trener, leder og dommer og kunne fordype seg i en av disse lederfunksjonene. Opplæringen i programfaget skal fremme evnen til å samarbeide, vise lojalitet, og ta ansvar og utvikle bevisste og trygge ledere. Gjennomføringen bør foregå i det lokale idrettsmiljøet og være knyttet til et idrettslag eller en gruppe.
Struktur
Programfaget er strukturert i tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Fag | Hovedområder | ||
Lederutvikling 1 | Ledelsesteori | Ledelse i praksis | Arrangement |
Lederutvikling 2 | Ledelsesteori | Ledelse i praksis | Arrangement |
Hovedområder
Ledelsesteori
Hovedområdet omfatter ulike temaer som er sentrale for å utføre god ledelse innen idrett, og omfatter både trener-, leder- og dommerfunksjonen.
Ledelse i praksis
Hovedområdet dreier seg om praktisk erfaring med og utprøving av det å være trener, leder og dommer. Praktisk ledelse videreutvikles i et av disse ledelsesområdene.
Arrangement
Hovedområdet omfatter det å skape nye ideer og videreutvikle arrangement. Det handler om sentrale forhold knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike typer arrangement.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60 minutters enheter.
Lederutvikling 1: 140 årstimer
Lederutvikling 2: 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I idrettsfag forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i idrettsfag innebærer å formulere spørsmål, delta i meningsutveksling, debatter og diskusjoner, gjengi fakta og forklare årsakssammenhenger. Videre handler det om å beskrive og forklare teknikker, ferdigheter, treningsmetoder, opplevelser og erfaringer i idrett og friluftsliv, og anvende aktuell terminologi for å utvikle kommunikative ferdigheter. Disse ferdighetene omfatter også å forklare, instruere, veilede, oppmuntre, gi tilbakemelding, gi muntlige beskjeder og gjøre muntlige henvendelser og forespørsler.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i idrettsfag innebærer å utarbeide treningsplaner og treningsdagbøker og vurdere eget treningsarbeid i tilknytning til idrett og friluftsliv. Videre handler det om å skrive ulike typer tekster til bruk ved muntlig framføring og presentasjon. Det omfatter også å lage skriftlige forespørsler, henvendelser, innbydelser og program og å skrive referat fra møter, stevner og kamper.
Å kunne lese i idrettsfag innebærer å forstå ulike former for faglitteratur, skjønnlitteratur, aviser, offentlige dokumenter, andre skriftlige kilder og databasert informasjon som handler om fagområdene innenfor utdanningsprogrammet.
Å kunne regne i idrettsfag innebærer å måle og beregne intensitet og å lage tabeller, diagrammer og grafiske framstillinger for å visualisere innhentet data fra trening og konkurranser. Ved bruk av kart og kompass handler det om å beregne avstand og høydeforskjeller. Det omfatter også å tolke tabeller, diagrammer og grafiske framstillinger og bruke det i egne framstillinger og presentasjoner. I forbindelse med ulike typer arrangement handler det om å lage kampoppsett og resultatlister, beherske tidtaking og poengberegning, og beregne inntekter og utgifter.
Å kunne bruke digitale verktøy i idrettsfag innebærer å bruke PC til arbeid med treningsplanlegging, og å bruke andre digitale verktøy for å framskaffe, dokumentere og presentere data fra treningsarbeid. Det omfatter også innhenting av kilder og informasjon fra ulike databaser. I forbindelse med stevner og kamper handler det om bruk av tidtakersystem og resultatservice og bruk av videoopptak og digitale bilder.
Kompetansemål
Lederutvikling 1
Ledelsesteori
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for grunnprinsippene for instruksjon og ledelse og forklare ulike undervisnings- og instruksjonsmetoder
- gjøre rede for sentrale egenskaper og kjennetegn ved trenerrollen
- forklare hva som menes med god kommunikasjon og coaching
- gjøre rede for innhold og struktur ved gjennomføring av styremøter i et idrettslag
- forklare bestemmelser og reglement i en valgt idrett
- vurdere ulike sider ved det å være dommer og praktisere de ulike dommerfunksjonene i en valgt idrett
Ledelse i praksis
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- anvende sentrale instruksjons- og ledelsesprinsipper i valgte idrettsaktiviteter
- anvende ulike undervisnings- og instruksjonsmetoder i valgte idrettsaktiviteter
- veilede og gi tilbakemeldinger, kollektivt og individuelt
- praktisere som dommer i en valgt idrett
- reflektere over eget ledelsesarbeid
Arrangement
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for sentrale momenter i forberedelsesfasen til et arrangement
- planlegge, gjennomføre og vurdere et arrangement
Lederutvikling 2
Ledelsesteori
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- vurdere etiske og moralske sider ved det å være trener, leder eller dommer
- drøfte betydningen av god kommunikasjon og coaching i ledelsesarbeid
- drøfte sentrale psykologiske faktorer ved det å være leder
- gjøre rede for betydningen av entreprenørskap til bruk ved ulike prosjekter og arrangement
Ledelse i praksis
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- praktisere som trener, leder eller dommer i en valgt idrettsaktivitet i lokalmiljøet
- kommunisere med utøvere, ledere og aktuelle samarbeidspartnere
- anvende entreprenørskap i tilknytning til ledelse i praksis
- mestre bruk av tekniske hjelpemidler i arbeidet med ledelse i praksis
- drøfte og vurdere erfaringer fra ledelsesarbeidet
Arrangement
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge, gjennomføre og vurdere arrangement i lokalmiljøet og kunne bruke entreprenørskap i dette arbeidet
Vurdering
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Fag | Ordning |
Lederutvikling 1 | Elevene skal ha en standpunktkarakter. |
Lederutvikling 2 | Elevene skal ha en standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Fag | Ordning |
Lederutvikling 1 | Elevene kan trekkes ut til en muntlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Lederutvikling 2 | Elevene kan trekkes ut til en muntlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Fag | Ordning |
Lederutvikling 1 | Privatistene skal opp til en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Lederutvikling 2 | Privatistene skal opp til en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringslova.