Programområde for gartnernæring - Læreplan i felles programfag Vg3 (GAN3-02)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 8. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2018-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2

Formål

Gartnernæringen har en viktig rolle som produsent av mat, varer og tjenester til et marked der etterspørsel og rammebetingelser er i endring. Gartneren møter utfordringer knyttet til bærekraftig ressursforvaltning, miljøvennlig produksjon, matvarekvalitet og sertifisering i et nasjonalt og internasjonalt marked.

Gartnernæring skal legge grunnlag for profesjonell yrkesutøvelse i veksthus og på friland, på grøntarealer og i hagesentre. Programfagene skal bidra til å utvikle kompetanse om konvensjonelle og økologiske driftsformer. Felles programfag skal fremme yrkeskompetanse med fokus på utvikling og omstilling i lys av nasjonale og internasjonale endringer. Programfagene skal bidra til utvikling av bred kompetanse som grunnlag for spesialisering i et samfunn der næringsutvikling etterspørres.

Opplæringen skal bidra til å utvikle kompetanse i ulike typer gartnerproduksjon under varierende natur- og klimaforhold. Opplæringen skal legge til rette for samarbeid og selvstendig arbeid og fremme forståelse for sammenhenger mellom arbeidsinnsats, økonomisk utbytte og miljøhensyn. Videre skal opplæringen gi den enkelte muligheter til å oppleve mestring, erfare egne sterke sider og begrensninger og stimulere til kreativitet og tverrfaglig tenkning. Opplæringen skal vektlegge samarbeid med lokalt næringsliv og omfatte ulike produksjoner og aktiviteter.

Fullført og bestått opplæring fører fram til yrkeskompetanse. Yrkestittel er gartner.

Struktur

Vg3 gartnernæring består av fire programfag. Programfagene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over felles programfag

Årstrinn

Programfag

Vg3

Planteproduksjon

Plantebruk

Omsetning

Gartnerbedriften

Beskrivelse av programfagene

Planteproduksjon

Programfaget omfatter konvensjonell og økologisk produksjon av planter og planteprodukter på friland, på karplanteplassen og i regulert klima. Det inkluderer livsprosesser i planter og betydningen av ulike vekstfaktorer. I programfaget inngår plantevern, dyrkingsmedier, regulering av vekstfaktorer og optimalisering av utbyttet. Programfaget omfatter bygninger, tekniske installasjoner, maskiner, redskaper og utstyr og helse, miljø og sikkerhet.

Plantebruk

Programfaget omfatter plantekjennskap og bruk av planter og planteprodukter som næringsmidler og i tilknytning til kultur- og opplevelsesaspekter. Programfaget omfatter sammenhengen mellom planter og planteprodukter og menneskets helse og trivsel. I programfaget inngår plantenes egenskaper, kvalitets- og miljøkrav og bruk og vedlikehold av et større antall planteslag både ute og inne.

Omsetning

Programfaget omfatter planlegging og salg av gartnertjenester og gartnerprodukter til kunder. I dette inngår presentasjon av varer, valg av emballasje, kundebehandling og kommunikasjon med samarbeidspartnere. Programfaget omfatter også lagring, pakking, transport og handel med planter og planteprodukter. Rammebetingelser for gartnernæringen og tilhørende nasjonalt og internasjonalt regelverk inngår i hovedområdet.

Gartnerbedriften

Programfaget omfatter helheten i en gartnerproduksjon der planlegging og dokumentasjon står sentralt. Etablering, drift og videreutvikling av næringen med nye produkter og tjenester inngår. Programfaget omfatter sammenhenger mellom innsatsfaktorer, arbeidsmetoder og effektivitet og strukturen i en bedrift og bedriftens økonomi. Programfaget dekker også sammenhenger mellom yrkesutøvelse og natur- og arbeidsmiljø, normer i arbeidslivet og regelverk.

Timetall

Timetallene er oppgitt i enheter på 60 minutter.

Vg3

Planteproduksjon 420 årstimer

Plantebruk 197 årstimer

Omsetning 140 årstimer

Gartnerbedriften 168 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I gartnernæring forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i gartnernæringen innebærer å forklare og begrunne valg. Det betyr også å forklare og presentere produksjonsprosesser og produkter for kunder og myndigheter. Videre vil det si å delta i diskusjoner om produksjonsmetoder og kommunisere med produsenter og leverandører.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i gartnernæringen innebærer å dokumentere egen aktivitet knyttet til produksjon og opplæring. Videre vil det si å presentere prosesser og produkter for myndigheter og salgsledd. Det innebærer også å presentere enkle hageskisser for kunder.

Å kunne lese i gartnernæringen innebærer å bruke bruksanvisninger, HMS-datablader og faglitteratur. Videre betyr det å orientere seg i gjeldende regelverk og følge med i debatter om næringen og næringsinteresser i dagspressen og andre medier.

Å kunne regne i gartnernæringen innebærer å beregne areal, volum og masse og utføre overslagsregning og prosentregning. Videre betyr det å bruke tall og beregninger til gjennomføring og dokumentasjon av produksjoner. Det vil også si å utarbeide regnskapstall, tabeller, diagrammer og enkel statistikk.

Å kunne bruke digitale verktøy i gartnernæringen innebærer å formidle og presentere egne produkter og produksjonsprosesser. Videre betyr det å kalkulere og tilrettelegge for regnskapsføring, innhente og utveksle informasjon. Det innebærer å kommunisere med myndigheter, aktører i markedet, kollegaer og kunder. Videre vil det si å bruke digitale kart og digitale styrings- og avlesingsinstrumenter.

Kompetansemål

Planteproduksjon

Planteproduksjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og gjennomføre dyrking av høyerestående planter ved bruk av både konvensjonelle og økologiske metoder og dokumentere produksjonsprosesser
  • gjøre rede for høyerestående planters anatomi, morfologi og fysiologi og velge produksjonsmetode ut fra plantenes egenskaper og miljøkrav
  • styre utviklingen av en plante gjennom skjæring, forming, vanning, gjødsling og klimaregulering, og med kjemiske midler i tråd med gjeldende regelverk
  • identifisere vanlige fysiologiske skader, skadegjørere og nytteorganismer
  • forebygge, registrere og behandle sykdom og skade på planter og bruke plantevernmidler i samsvar med gjeldende regelverk
  • vurdere jordtyper og dyrkingsmediers egenskaper
  • planlegge og utføre arbeid med tilførsel av vann og næring under ulike dyrkingsforhold på en miljømessig forsvarlig måte
  • gjøre rede for ulike formeringsmetoder i planteproduksjonen og utføre planteformering
  • utføre arbeidsoperasjoner på riktig tidspunkt i forhold til plantens utviklingsstadium for å få optimalt sluttprodukt
  • bruke vanlige produksjonsmetoder i ulike plantekulturer på friland og i veksthus
  • bruke og vedlikeholde utstyr, maskiner, redskaper og bygninger i tråd med gjeldende regelverk
  • bruke truck og traktor i planteproduksjonen i samsvar med gjeldende regelverk
  • vurdere risiko i arbeid med planteproduksjon og utføre arbeid i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • gjøre rede for sammenhenger mellom dyrkingsmetode og utbytte i planteproduksjon
  • vurdere miljø- og energiøkonomiseringstiltak i planteproduksjon, vurdere muligheter for gjenbruk og flerbruk av innsatsfaktorer og resirkulering av avfall

Plantebruk

Plantebruk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre og vurdere bruk av planter og planteprodukter som estetiske og kulturelle elementer
  • beskrive bruk av planter og planteprodukter i et historisk perspektiv og vurdere potensialet for bearbeiding og videreforedling
  • gjøre rede for kulturplanters betydning som næringsmiddel, medisin og smaksopplevelse
  • identifisere og beskrive kulturplanter med norske og botaniske navn
  • identifisere planter som kan gi allergi eller forgiftning
  • presentere skisser av et område basert på enkel registrering og oppmåling og foreslå beplantning som ivaretar hensyn til form, farge og formål
  • vedlikeholde planter i ulike miljøer og optimalisere forholdene for plantene ved å ha rett vekst på rett sted og ulike planter i riktig kombinasjon
  • gjøre rede for gjeldende regelverk ved bruk av plantevernmidler i offentlige rom og oppholdsrom

Omsetning

Omsetning

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre og vurdere omsetning av planter og planteprodukter med utgangspunkt i de kravene kunder og marked stiller til produktutvalg og kvalitet
  • håndtere en salgssituasjon med vekt på profesjonell kundebehandling
  • gjøre rede for omsetningsformer i gartnernæringen
  • gjøre rede for rammebetingelser for gartnernæringen
  • gjøre rede for prosesser i planter og planteprodukter etter høsting
  • klargjøre produkter for salg, kalkulere og fastsette pris på produktene
  • lage utstillinger, plantearrangementer, presentasjoner og vurdere bruk av emballasje som ledd i markedsføringen
  • vurdere kvalitet og ta ut varer for salg på rett tidspunkt med tanke på anvendelse og etterspørsel
  • gjøre rede for lagringsmetoder for planteprodukter
  • utarbeide logistikk og ivareta kontrollrutiner og dokumentasjonskrav for lagring, pakking og transport
  • omsette planteprodukter på nasjonale og internasjonale markeder etter gjeldende regelverk og følge rutiner for dokumentasjon
  • beskrive og vurdere samvirke og andre vanlige selskaps- og samarbeidsformer knyttet til omsetning og foredling av gartnerprodukter

Gartnerbedriften

Gartnerbedriften

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre og vurdere en gartnerrelatert produksjon og utarbeide et system for dokumentasjon og kvalitetskontroll i samsvar med gjeldende regelverk og standarder
  • identifisere og teste ut gartnerprodukter og -tjenester i et marked
  • vurdere muligheter for å øke verdien av produktet gjennom videre bearbeiding
  • foreslå nye gartnerprodukter basert på lokale naturressurser og vurdere muligheter for etablering av ny virksomhet i samsvar med gjeldende regelverk, etiske og økologiske prinsipper
  • gjøre rede for plikter og rettigheter som arbeidstakere og arbeidsgivere har, og bruke gjeldende regelverk som grunnlag for utforming av en arbeidsavtale
  • gjennomføre en kostnadseffektiv og miljøvennlig gartnerproduksjon med vektlegging av tidsforbruk, håndlag og presisjon
  • sette opp enkle budsjetter for drift og investering og bruke dataverktøy til å utarbeide en enkel økonomisk oversikt for en gartnerproduksjon
  • utarbeide anbud i forbindelse med enkle arbeidsoppdrag i gartnerproduksjon
  • utføre arbeidsoppgaver på en ergonomisk riktig måte

Vurdering

Vg3 gartnernæring

Bestemmelser for sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Planteproduksjon

Plantebruk

Omsetning

Gartnerbedriften

Eleven skal ha standpunktkarakter i hvert av programfagene.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Planteproduksjon

Plantebruk

Omsetning

Gartnerbedriften

Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår.

Eksamenen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Planteproduksjon

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Plantebruk

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Omsetning

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Gartnerbedriften

Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i programfaget. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Planteproduksjon

Plantebruk

Omsetning

Gartnerbedriften

Privatisten skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen i disse felles programfagene. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!