Læreplan i flymotormekanikerfaget opplæring i bedrift (FMO4-01)

Utgår gradvis


Denne læreplanen utgår gradvis fra 1.8.2023

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 11. mars 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Formål

Flymotormekanikerfaget skal legge grunnlaget for yrkesutøvelse innen vedlikehold av luftfartøy. Dagens samfunn er avhengig av driftssikre og velfungerende luftfartøyer som sikrer god kommunikasjon over hele verden. Luftfartøyene bidrar til effektiv utbygging av infrastruktur og redningstjenester og til å opprettholde norske territorialgrenser.

Opplæringen i flymotormekanikerfaget skal utvikle den enkeltes evne til helhetstenkning, analyse og system- og sikkerhetsforståelse. Videre skal opplæringen fremme evnen til å se sammenheng fra idé til produkt, slik at entreprenørskap og nyskaping kan bidra til å trygge vår felles framtid. Opplæringen skal øke bevisstheten om miljøutfordringer knyttet til ressursutnyttelse og bærekraftig utvikling.

Opplæringen i flymotormekanikerfaget skal legge vekt på opplevelse, innsikt, gode holdninger og bevisste valg i forbindelse med vedlikehold av flymotoren, dens komponenter og relaterte systemer. Sikkerhetsforståelse og forståelse for regelverk skal være sentrale elementer i opplæringen. Opplæringen skal fremme selvstendighet og samarbeid med andre i og utenfor eget fagområde. Videre skal serviceinnstilling og evne til å kommunisere med kollegaer og bransjepersonell ivaretas. Nøyaktighet, kreativitet og løsningsorientering i utførelsen av arbeidet skal også være sentrale faktorer, og arbeidet skal utføres innenfor gjeldende regelverk.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er flymotormekaniker.

Struktur

Flymotormekanikerfaget består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Opplæring i bedrift

Dokumentasjon og kommunikasjon

Flymotorvedlikehold

Kvalitetssikring

Hovedområder

Dokumentasjon og kommunikasjon

Hovedområdet dokumentasjon og kommunikasjonomfatter arbeidsbeskrivelser, avtaleverk, gjeldende regelverk og nødvendige kommunikasjonsformer.

Flymotorvedlikehold

Hovedområdetflymotorvedlikehold omfatter bedriftens organisasjon og forretningsdrift, og rutiner og prosedyrer for vedlikehold av flymotorer og tilhørende komponenter ved hjelp av relevant verktøy og utstyr.

Kvalitetssikring

Hovedområdet kvalitetssikringomfatter kvalitetskontroll, menneskelige faktorer, helse, miljø og sikkerhet.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I flymotormekanikerfaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i flymotormekanikerfaget innebærer å diskutere sikkerhet og valg av faglige løsninger, planlegging, veiledning, brukeropplæring og dokumentasjon med kollegaer og fagfolk fra andre fagområder. Videre innebærer det å kommunisere presist på norsk og engelsk.

Å kunne lese i flymotormekanikerfaget innebærer å forstå og anvende ulike fagtekster på norsk og engelsk som sikrer at arbeidet til enhver tid utføres i tråd med gjeldende regelverk. Dette inkluderer håndbøker, utstyrsmanualer, montasjeveiledninger, lover, forskrifter, arbeidsbeskrivelser, datablader og prosedyrer for helse, miljø og sikkerhet.

Å kunne regne i flymotormekanikerfaget innebærer å utføre beregninger, vurdere måleresultater og forstå faglige matematiske sammenhenger.

Å kunne bruke digitale verktøy i flymotormekanikerfaget innebærer å foreta informasjonssøk og bruke kommunikasjonsprogrammer. Det innebærer også å bruke digitale verktøy til datautveksling, konfigurering, feilsøking og testing.

Kompetansemål

Etter opplæring i bedrift

Dokumentasjon og kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og dokumentere inspeksjon, feilsøking, funksjonstesting, kontroll og verktøykontroll
  • planlegge og dokumentere demontering, rengjøring, reparasjon, balansering, modifikasjon, montering, justering, låsing, sikring, service og pakking
  • redegjøre for oppbyggingen og strukturen i håndbøker og manualer brukt ved vedlikehold av luftfartøymateriell
  • identifisere og velge godkjent vedlikeholdsdokumentasjon
  • redegjøre for bedriftens organisering

Flymotorvedlikehold

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utføre inspeksjon, feilsøking, funksjonstesting, kontroll og verktøykontroll
  • utføre demontering, rengjøring, reparasjon, balansering, modifikasjon, montering, justering, låsing, sikring, service og pakking
  • utføre konservering og klargjøring av motorer for lagring og transport
  • utføre montasje og demontering av motorer i prøvekjøringsanlegg og i eller på luftfartøy
  • behandle deler etter gjeldende regelverk
  • velge og bruke godkjent verktøy, test- og måleutstyr og bakkeutstyr
  • utføre arbeid basert på materialenes egenskaper, materialsammensetninger og produsentens tekniske dokumentasjon
  • identifisere og velge riktige reservedeler
  • anvende flyteknisk engelsk
  • dokumentere egen opplæring i flymotorvedlikehold

Kvalitetssikring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • vurdere arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og produsentens tekniske dokumentasjon
  • utføre arbeidet i henhold til helse-, miljø- og sikkerhetskrav
  • anvende vedlikeholdsorganisasjonens kvalitetssikringssystem
  • vurdere kvaliteten av eget og andres arbeid
  • ta hensyn til menneskelige faktorers betydning i forbindelse med teknisk vedlikeholdsarbeid
  • skrive arbeids- og statusrapporter
  • dokumentere egen opplæring i kvalitetssikring

Vurdering

Opplæring i bedrift flymotormekanikerfaget

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Dokumentasjon og kommunikasjon

Flymotorvedlikehold

Kvalitetssikring

Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på 14 virkedager.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må før fagprøven ha bestått eksamen på Vg2- og Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!