Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2021-07-31T00:00:00 +2
Formål
Historisk og globalt har drama og teater vært knyttet til dannelse og læring på mange samfunnsarenaer, og drama- og teaterfaglig kompetanse er sentralt i mange kulturelle sammenhenger. Programfaget drama og samfunn skal synliggjøre hvordan kunst og kultur kan være læringsveier for barn og unge, og samtidig gi den enkelte mulighet til å se egen læring og virke i et større samfunnsperspektiv.
I møte med et bredt spekter av drama- og teaterfaglige uttrykksformer og metoder skal den enkelte få erfaring med tilrettelegging og gjennomføring av opplevelses- og læringsforløp for og med ulike målgrupper. Programfaget skal bidra til forståelse for en global kulturarv og dens betydning i et moderne samfunn. Det skal også bidra til utvikling av den enkeltes evne til observasjon, formidling, samhandling og ledelse.
Opplæringen skal bidra til å legge grunnlag for den enkeltes verdivalg og orientering mot studiemuligheter og yrkesvalg.
Struktur
Programfaget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.
Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområder:
Programfag | Hovedområder | ||
Drama og samfunn | Dramapedagogisk forståelse | Fortellerkunst | Dramapedagogisk praksis |
Hovedområder
Dramapedagogisk forståelse
Hovedområdet omfatter drama- og teaterpedagogiske metoder, generelle læringsteorier og grunnleggende pedagogisk forståelse. Forbindelser mellom rollelek, drama, teaterkunst og dramapedagogiske metoder er sentralt. Hovedområdet omfatter også grunnleggende innføring i estetiske læringsprosesser og teateraktiviteter for barn og ungdom.
Fortellerkunst
Hovedområdet omfatter metoder og teknikker i fortelling og fortellerkunst som uttrykks- og formidlingsform. Utvikling av personlig formidlingsevne er sentralt. Sammenhenger mellom fortellerkunst, dramapedagogiske virkemidler, metoder og ulike kulturers fortellertradisjoner har en sentral plass i hovedområdet.
Dramapedagogisk praksis
Hovedområdet omfatter planlegging, gjennomføring, ledelse og vurdering av drama- og teaterpedagogiske prosjekter. Individuelle veiledningsdokumenter, rapporter og refleksjonsnotater er sentralt i hovedområdet, i tillegg til opplevelse, læring, formidling og kulturforståelse.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.
Drama og samfunn: 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I drama og samfunn forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i drama og samfunn innebærer å arbeide med fortellerkunst, rollespill, forestillinger og dramaforløp. Det innebærer også drøftinger, møteledelse, instruksjon og veiledning, og presentasjon av fagstoff innenfor ulike områder.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i drama og samfunn innebærer utarbeiding av manus, veiledningsdokumenter, informasjon, rapporter og artikler.
Å kunne lese i drama og samfunn innebærer å arbeide med tekster innen ulike dramafaglige kategorier. Det innebærer også tekster som kilde for skapende og utøvende aktivitet.
Å kunne regne i drama og samfunn innebærer å beregne og vurdere kostnader ved ulike dramaproduksjoner.
Å kunne bruke digitale verktøy i drama og samfunn innebærer å integrere tilgjengelig multimedieutstyr i det kunstneriske og pedagogiske arbeidet.
Kompetansemål
Drama og samfunn
Dramapedagogisk forståelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- drøfte sammenhenger mellom lek, drama og teater
- gjøre rede for grunnleggende begreper og retninger innen læringsteori og pedagogikk
- drøfte dramafagets egenart og forankring i pedagogikk og teaterkunst
- gjøre rede for et utvalg dramapedagogiske metoder, og beskrive hvordan de kan brukes
Fortellerkunst
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke grunnleggende teknikker i fortellerkunst
- gjøre rede for grunnleggende fortelleregenskaper
- sette sammen et fortellerprogram for en spesifikk målgruppe
- legge til rette for en fortellersituasjon og gjennomføre den
- gjøre rede for fortellingen som pedagogisk metode
- drøfte betydningen av fortellerkunst i ulike kulturer
Dramapedagogisk praksis
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- planlegge, gjennomføre og vurdere drama- og teateraktiviteter for og med ulike målgrupper
- reflektere over veiledning og lage et veiledningsdokument
- gi og nyttiggjøre seg veiledning
- tilpasse og kombinere ulike dramapedagogiske metoder i arbeidet
Vurdering
Bestemmelser om sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Drama og samfunn | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Programfag | Ordning |
Drama og samfunn | Elevene kan trekkes ut til skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Programfag | Ordning |
Drama og samfunn | Privatistene skal opp til skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.