Læreplan i teater i perspektiv - programfag i utdanningsprogram for musikk, dans, drama, programområde for drama (DRA3-01)

Utgått


Denne læreplanen har utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2

Formål

Fra urteateret til vår tid har teater speilet skiftende kulturelle og sosiale forhold i ulike samfunn. Det er fremdeles en kilde til kulturforståelse og synliggjøring av lokale, nasjonale og globale tradisjoner og kulturelt mangfold på tvers av tradisjoner.

Teater i perspektiv skal bidra til utvikling av den enkeltes teaterfaglige forståelse, og gi kunnskap om og erfaring med nettverk og arenaer for drama og teater i lokalsamfunnet. Programfaget skal sette teaterformer inn i et historisk og flerkulturelt perspektiv og en sosial kontekst. Programfaget skal gi innføring i teaterteori og bidra til å utvikle kompetanse i teateranalyse. Det skal også bidra til å utvikle faglig forståelse som grunnlag for estetisk opplevelse, refleksjon og formidling.

Opplæringen skal legge til rette for at den enkelte kan få utvikle teaterfaglig kompetanse innenfor en ramme der teori og praksis knyttes nært sammen.

Struktur

Teater i perspektiv består av to programfag: teater i perspektiv 1 og teater i perspektiv 2.

Teater i perspektiv 2 bygger på teater i perspektiv 1.

Programfagene er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.

Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområder:

Felles programfag

Hovedområder

Teater i perspektiv 1

Teaterhistorie

Teaterteori og -analyse

Teaterkompaniet

Teater i perspektiv 2

Teaterhistorie

Teaterteori og -analyse

Teaterkompaniet

Hovedområder

Teaterhistorie

Hovedområdet omfatter sentrale trekk ved utviklingen av teaterformer og uttrykk i et historisk perspektiv. Forholdet mellom innhold, form og uttrykk er sentralt. Det dreier seg også om produksjonsforhold, det dramatiske mediets sosiale og kulturelle betydning. Forholdet mellom ulike kulturers teateruttrykk og -tradisjoner inngår også i hovedområdet.

Teaterteori og -analyse

Hovedområdet dreier seg om teaterteoretiske begreper i møte med forestillinger og skuespill. Det dreier seg også om teaterteoretiske fornyere fra antikken til moderne tid. Analyse av tekster og forestillinger er sentralt.

Teaterkompaniet

Hovedområdet dreier seg om kulturforvaltning og kulturorganisasjoner lokalt og nasjonalt. Det omfatter også ledelse og teambygging. Planlegging, gjennomføring og vurdering av teatervirksomhet i lokalsamfunnet er sentralt.

Timetall

Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.

Teater i perspektiv 1: 140 årstimer

Teater i perspektiv 2: 140 årstimer

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I teater i perspektiv forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig i teater i perspektiv innebærer å presentere fagstoff innenfor ulike områder. Det innebærer også drøftinger, møteledelse, instruksjon og formidling.

Å kunne uttrykke seg skriftlig i teater i perspektiv innebærer å dokumentere fagkunnskap. Det innebærer også å utarbeide analyser, teaterkritikker, artikler, teaterprogram og søknader.

Å kunne lese i teater i perspektiv innebærer å arbeide med tekster som kilde til fagkunnskap og som grunnlag for analyse og ledelse.

Å kunne regne i teater i perspektiv innebærer å beregne og vurdere kostnader knyttet til teaterkompaniets virksomhet.

Å kunne bruke digitale verktøy i teater i perspektiv innebærer å benytte digitale informasjonskilder, tekstbehandlingsprogram og ulike kommunikasjons- og presentasjonsverktøy.

Kompetansemål

Teater i perspektiv 1

Teaterhistorie

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • presentere en oversikt over teaterets utvikling fra urteater til modernisme i et flerkulturelt perspektiv
  • presentere utvalgte teaterhistoriske epoker med vekt på teaterets form, uttrykk og posisjon
  • drøfte historiske og kulturelle forutsetninger for ulike teateruttrykk

Teaterteori og -analyse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • presentere og drøfte definisjoner, begreper, metoder og retninger i teaterets utvikling
  • beskrive og drøfte teater som uttrykks- og ytringsform og vurdere sammenhengen mellom teori og praksis
  • presentere en analyse av et skuespill ved hjelp av teaterteoretiske begreper
  • analysere og tolke forestillinger og skrive teateranmeldelser

Teaterkompaniet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for kulturforvaltning og kulturorganisasjoner fra lokalt til nasjonalt nivå
  • gjøre rede for barne- og ungdomsteaterets plass i kulturlivet
  • kartlegge muligheter for ensemblets virksomhet i lokalsamfunnet
  • lage budsjetter for ensemblets teaterproduksjoner og føre enkelt regnskap
  • drøfte betydningen av kommunikasjon og problemløsning i ledelsesoppgaver
  • lede teaterkompaniets prosjekter

Teater i perspektiv 2

Teaterhistorie

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive og drøfte sentrale utviklingstrekk i teateret fra modernismen til egen samtid
  • sammenligne ulike kulturers teateruttrykk og drøfte teaterets utvikling i et flerkulturelt samfunn
  • presentere en teaterform og drøfte forholdet mellom tekst og uttrykk, sal og scene

Teaterteori og -analyse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte sammenhenger mellom samtidige og historiske teateruttrykk
  • gjøre rede for sentrale teaterteorier og modeller fra modernismen til egen samtid
  • analysere forestillinger i et sosialt og kulturelt perspektiv
  • analysere og drøfte sammenhenger og påvirkninger mellom sceneteater og andre medieuttrykk

Teaterkompaniet

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • etablere et teaterkompani, ta ansvar for en teater- eller dramaproduksjon og formidle den for et eksternt publikum
  • definere mål og visjoner for gruppens teater- og dramaproduksjoner
  • drøfte teaterets funksjon og betydning i et lokalsamfunn
  • skrive søknader til relevante instanser for egne prosjekter
  • utvikle vurderingskriterier for virksomhet og produksjoner

Vurdering

Bestemmelser om sluttvurdering:

Standpunktvurdering

Programfag

Ordning

Teater i perspektiv 1

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Teater i perspektiv 2

Elevene skal ha standpunktkarakter.

Eksamen for elever

Programfag

Ordning

Teater i perspektiv 1

Elevene kan trekkes ut til skriftlig eller en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Teater i perspektiv 2

Elevene kan trekkes ut til skriftlig eller en muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Eksamen for privatister

Programfag

Ordning

Teater i perspektiv 1

Privatistene skal opp til skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

Teater i perspektiv 2

Privatistene skal opp til skriftlig eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!