Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 4. april 2006 etter delegasjon i brev 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2006-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2022-07-31T00:00:00 +2
Formål
Som kunstart framstår dans i mange ulike former med ulike sceniske danseuttrykk og danseteknikker. Samtidig speiler dans et samfunns kunstneriske og kulturelle mangfold, og har en allmenndannende funksjon som grunnlag for kommunikasjon, estetisk refleksjon og kulturell forståelse.
I scenisk dans skal den enkelte få erfaringer med ulike danseuttrykk og danseteknikker. Programfaget skal bidra til utvikling av kroppsbevissthet og tekniske ferdigheter som grunnlag for utøvelse og formidling. Programfaget skal ivareta den utøvende, skapende og reflekterende dimensjonen ved dansen og synliggjøre sammenhenger og overføringsverdier mellom ulike teknikker og uttrykk. Gjennom praktisk utøvelse av dans og samhandling skal programfaget legge til rette for selvstendighet og medansvar.
I opplæringen skal det legges til rette for opplevelse, sansning og kreativ utfoldelse. Programfaget kan gi grunnlag for videre studier innen scenisk dans, i utøvende, skapende eller pedagogisk retning.
Struktur
Scenisk dans består av tre programfag: scenisk dans 1, scenisk dans 2 og scenisk dans 3.
Scenisk dans 2 bygger på scenisk dans 1. Scenisk dans 3 bygger på scenisk dans 2.
Programfagene er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål for.
Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområder:
Programfag | Hovedområder | ||
Scenisk dans 1 | Klassisk ballett | Jazzdans | Moderne dans / samtidsdans |
Scenisk dans 2 | Klassisk ballett | Jazzdans | Moderne dans / samtidsdans |
Scenisk dans 3 | Klassisk ballett | Jazzdans | Moderne dans / samtidsdans |
Hovedområder
Klassisk ballett
Hovedområdet handler om grunnleggende tekniske ferdigheter i klassisk ballett. Teknikkens form, stil og særpreg er sentralt. Videre dreier det seg om kroppens fysiske forutsetninger, egne utviklingsmuligheter og relevant terminologi.
Jazzdans
Hovedområdet handler om grunnleggende tekniske ferdigheter i jazzdans. Teknikkens dynamikk, musikalitet, stil og personlige uttrykk er sentralt. Videre dreier det seg om kroppens fysiske forutsetninger, egne utviklingsmuligheter og utforsking av rytme og bevegelse gjennom improvisasjon og samhandling.
Moderne dans / samtidsdans
Hovedområdet handler om grunnleggende tekniske ferdigheter i moderne dans / samtidsdans. Teknikkens stil, ulike bevegelseskvaliteter, innlevelse og personlig uttrykk er sentralt. Videre dreier det seg om kroppens fysiske forutsetninger, egne utviklingsmuligheter og utforsking av bevegelse gjennom improvisasjon og samhandling.
Timetall
Timetallet er oppgitt i 60-minutters enheter.
Scenisk dans 1: 140 årstimer
Scenisk dans 2: 140 årstimer
Scenisk dans 3: 140 årstimer
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der hvor de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I scenisk dans forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i scenisk dans innebærer å beskrive symboler i eget skapende arbeid og i formidling. Det handler også om å beherske et egnet språk for opplevelse, refleksjon og vurdering av dans.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i scenisk dans innebærer å formgi og nedtegne bevegelser og dokumentere og reflektere over egen danseteknisk og kunstnerisk progresjon.
Å kunne lese i scenisk dans innebærer å fortolke symboler i møte med ulike kunst- og kulturuttrykk. I tillegg er tekster av betydning, både som kilde for kunnskap og refleksjon og som inspirasjon og grunnlag for kunstnerisk innlevelse og skapende aktivitet.
Å kunne regne i scenisk dans innebærer å erfare ulike bevegelsesmønstre og variasjoner i forhold til form, rytme, tid og rom.
Å kunne bruke digitale verktøy i scenisk dans innebærer å bruke av lydutstyr, videoteknologi og IKT i skapende arbeid, produksjon og dokumentasjon av dans.
Kompetansemål
Scenisk dans 1
Klassisk ballett
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- vise grunnleggende teknikk i klassisk ballett
- beskrive riktig plassering og bruk av turn out
- anvende relevant terminologi og beskrive oppbygningen av en klassisk ballettklasse
Jazzdans
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- vise grunnleggende teknikk i jazzdans
- anvende relevant terminologi i jazzdans
- formidle ulike elementer fra jazzdansens dynamikk og musikalitet
Moderne dans / samtidsdans
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- vise grunnleggende teknikk i moderne dans / samtidsdans
- anvende relevant terminologi i moderne dans / samtidsdans
- formidle ulike bevegelseskvaliteter i moderne dans / samtidsdans
- utforske og utvikle bevegelser gjennom improvisasjon og samhandling
Scenisk dans 2
Klassisk ballett
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- utøve grunnleggende teknikk i klassisk ballett med vekt på plassering og bruk av turn out
- relatere kunnskap om kroppens oppbygning og egne fysiske forutsetninger til å utøve klassisk ballett
- anvende elementer fra den klassiske ballettens stil, form og særpreg
- beskrive egen teknisk og fysisk utvikling i klassisk ballett
Jazzdans
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- utøve grunnleggende teknikk i jazzdans med vekt på plassering og bruk av torso
- relatere kunnskap om kroppens oppbygning og egne fysiske forutsetninger til å utøve jazzdans
- anvende jazzdansens stil, bevegelseskvalitet og uttrykk
- beskrive egen teknisk og fysisk utvikling i jazzdans
Moderne dans / samtidsdans
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- utøve grunnleggende teknikk i moderne dans / samtidsdans med vekt på kroppsbevissthet og tyngdekraft
- relatere kunnskap om kroppens oppbygning og egne fysiske forutsetninger til å utøve moderne dans / samtidsdans
- utforske og formidle bevegelser og uttrykk gjennom improvisasjon og samhandling
- beskrive egen teknisk og fysisk utvikling i moderne dans / samtidsdans
Scenisk dans 3
Klassisk ballett
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- formidle klassisk ballett med bevisst bruk av grunnleggende teknikk
- formidle elementer fra den klassiske ballettens stil, form og særpreg
- vurdere egen teknisk, fysisk og uttrykksmessig utvikling i klassisk ballett
Jazzdans
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- formidle jazzdansens bevegelseskvalitet og musikalitet med vekt på personlig uttrykk og bevisst bruk av teknikk
- utforske, utvikle og formidle rytme og bevegelse gjennom improvisasjon og samhandling
- vurdere egen teknisk, fysisk og uttrykksmessig utvikling i jazzdans
Moderne dans / samtidsdans
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- formidle moderne dans / samtidsdans med bruk av ulike bevegelseskvaliteter, innlevelse og personlig uttrykk
- analysere, formidle og vurdere bevegelser, musikalitet og uttrykk i skapende arbeid
- vurdere egen teknisk, fysisk og uttrykksmessig utvikling i moderne dans / samtidsdans
Vurdering
Bestemmelser om sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Programfag | Ordning |
Scenisk dans 1 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Scenisk dans 2 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Scenisk dans 3 | Elevene skal ha standpunktkarakter. |
Eksamen for elever
Programfag | Ordning |
Scenisk dans 1 | Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Scenisk dans 2 | Elevene kan trekkes ut til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Scenisk dans 3 | Elevene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Programfag | Ordning |
Scenisk dans 1 | Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Scenisk dans 2 | Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Scenisk dans 3 | Privatistene skal opp til muntlig-praktisk eksamen. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Privatistene i scenisk dans 3 får godskrevet programfagene danseteknikker, scenisk dans 1 og scenisk dans 2. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.