Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14. desember 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.
Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2
Gjelder til: 2023-07-31T00:00:00 +2
Formål
Brønnfaget, komplettering inngår som en vesentlig del av petroleumsvirksomheten til havs og skal legge grunnlag for yrkesutøvelse i oljeindustrien, nasjonalt og internasjonalt. Komplettering er fasen hvor brønnen er ferdig boret og skal klargjøres for produksjon. Forholdene i resorvaret bestemmer hvilke tekniske løsninger som velges. Faget skal bidra til å dekke samfunnets behov for effektiv utvinning av olje- og gassfelt og verdiskapning. Arbeidet foregår under kritiske og krevende forhold og stiller krav til den enkeltes helse og funksjonsdyktighet. Faget skal bidra til å ivareta høye krav til helse, miljø og sikkerhet.
Brønnoperatøren, komplettering arbeider med brønnferdigstilling, sandkontroll og komplettering av åpne hull. Opplæringen skal fremme utvikling av lærlingens praktiske ferdigheter og faglige innsikt knyttet til boring og ferdigstilling av brønn. Videre skal opplæringen fremme evne til faglig utvikling og til å ta i bruk ny teknologi. Opplæringen skal også bidra til å utvikle den enkeltes kommunikasjonsferdigheter og evne til nøyaktighet og ansvarlighet i arbeidet.
Opplæringen skal legge til rette for variert trening i bruk av bore-, ferdigstillingsutstyr og verktøysystemer. Videre skal opplæringen legge til rette for selvstendig arbeid og samarbeid på tvers av faggrupper i et internasjonalt miljø. Opplæringen skal legge vekt på sikkerhetsforståelse og kjennskap til norske og internasjonale standarder og retningslinjer.
Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er brønnoperatør, komplettering.
Struktur
Brønnfaget, komplettering består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Oversikt over hovedområdene:
Årstrinn | Hovedområder | ||
Vg3 / opplæring i bedrift | Produktkunnskap | Planlegging | Installasjon og rapportering |
Hovedområder
Produktkunnskap
Hovedområdet omfatter montering, testing og demontering av kompletteringsutstyr. Gjeldende regelverk og prosedyrer for produkter og utstyr inngår også i hovedområdet. Videre omfatter hovedområdet vedlikehold av utstyr og sikkerhetsrutiner for arbeidet.
Planlegging
Hovedområdet omfatter kontroll av utstyr som skal ferdigstilles og installeres. Gjeldende regelverk og prosedyrer for arbeidsprosessene inngår også i hovedområdet. Videre omfatter hovedområdet krav til brønnbarrierer og kalkulasjoner. Kompletteringsprogram og kvalitetsrutiner inngår også i hovedområdet.
Installasjon og rapportering
Hovedområdet omfatter utstyrets virkemåte, muligheter og begrensninger. Videre omfatter hovedområdet prosedyrer og installasjonsprogrammer. Rapportering, kommunikasjon og sluttdokumentasjon inngår også i hovedområdet.
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I brønnfaget, komplettering forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig i brønnfaget, komplettering innebærer å kommunisere om risikovurderinger og faglige løsninger på norsk og engelsk.
Å kunne uttrykke seg skriftlig i brønnfaget, komplettering innebærer å utarbeide prosedyrer og rapporter på norsk og engelsk.
Å kunne lese i brønnfaget, komplettering innebærer å forstå arbeidsbeskrivelser, prosedyrer, standarder og regelverk på norsk og engelsk.
Å kunne regne i brønnfaget, komplettering innebærer å kalkulere og beregne målinger og registreringer i henhold til tegninger, tabeller og standarder.
Å kunne bruke digitale verktøy i brønnfaget, komplettering innebærer å betjene digitale styringssystemer og innhente dokumentasjon. Det innebærer også nettbasert kommunikasjon.
Kompetansemål
Etter Vg3
Produktkunnskap
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- demontere, vedlikeholde, teste og montere kompletteringsutstyr i tråd med gjeldende regelverk og prosedyrer
- gjøre rede for oppgaver og ansvar innenfor bedriftens arbeidsområde
- utføre arbeid i henhold til teknisk dokumentasjon for kompletteringsutstyr
- gjøre rede for bedriftens organisering, oppgaver og utvikling
- gjøre rede for kompletteringsutstyrets funksjon
Planlegging
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for kundens krav til utstyr og materialvalg
- utføre kalkulasjoner i forbindelse med installasjon og trekking av kompletteringsutstyr
- utføre kvalitetssjekk av installasjonsprogrammer
- planlegge arbeid i tråd med gjeldende regelverk og prosedyrer
- bruke planleggingsverktøy og risikovurderingssystemer ved planlegging av arbeidsoppdrag
- gjøre rede for myndighetenes helsemessige krav til arbeid på norsk sokkel
Installasjon og rapportering
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- installere og trekke kompletteringsutstyr
- bruke loggbok under arbeidsoperasjoner
- skrive rapport på norsk og engelsk for utført arbeid i tråd med instruks
- kommunisere i tråd med kommunikasjonsrutiner
- behandle avvik fra installasjoner og foreslå korrigerende tiltak
- gjøre rede for utstyrets muligheter og begrensninger
Vurdering
Vg3 brønnfaget, komplettering
Bestemmelser for sluttvurdering:
Hovedområder | Ordning |
Produktkunnskap Planlegging Installasjon og rapportering | Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på tre virkedager. Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til Opplæringsloven.