Erfaringer og vurderinger med eksamen 2021 og prioriteringer for 2022

3. Kvalitetssikring og evaluering

3.1 Sensorskolering, støtte og veiledning

Udir gjennomførte også i år sensorskolering på digital flate med stor deltakelse. Tilbakemeldinger fra sensorer tyder på at den digitale arenaen ivaretar og utvikler tolkningsfellesskapet. Vi tar med oss erfaringene i planleggingen av sensorskoleringen våren 2022, hvor sensorskoleringer etter LK06 i regi av Udir vil gjennomføres digitalt.

Sensorskoleringene etter LK20 vil etter planen gjennomføres fysisk. Vi planlegger også digitale samlinger i forkant av sensorskoleringen i samarbeid med Statsforvalteren og fylkeskommunene for å gi alle sensorene en felles forståelse for sammenhengen mellom nye læreplaner og vurderingsordningen i fagfornyelsen, foruten en innføring i den nye gjennomføringsløsningen.

3.2 Sensorreliabilitet

Som en oppfølging av rapporten Sensorreliabilitet på skriftlig eksamen i videregående opplæring, har vi har igangsatt flere tiltak for å styrke reliabiliteten ved sentralt gitt eksamen i fagfornyelsen. Vi har tatt i bruk nytt rammeverk for eksamen i fellesfagene for å sikre metodisk kvalitet i oppgaveutviklingen med fagnemnder og universitet og høgskoler. Vi prøver ut oppgaver med elever for å vite hvordan oppgavene fungerer og vi utvikler vurderingskriterier.

Hensikten med arbeidet er å bidra til en mer pålitelig og rettferdig sensur for elevene. Fra og med høsten 2021 gjør vi analyser av sensorreliabilitet som en fast del av kvalitetssikringen av eksamen, og vi vil følge opp sensurrapporten med en ny rapport i 2022. Ut fra erfaringene vi gjør oss i fellesfagene vil vi se på hvordan dette arbeidet best kan følges opp i programfagenes eksamener.

3.3 Utredning og forskning om eksamen

Eksamensgruppas rapporter peker på at vi mangler mer forskningsbasert kunnskap om eksamen. Vi følger opp rapportene og vil også se på om det er egne behov i programfagene som bør utredes i tillegg.

Vi har igangsatt et forprosjekt om forskning på eksamen, og et forskningsprosjekt om fag- og svenneprøven som blant annet ser på hvordan kandidatenes kompetanse prøves. Vi har drøftet endringsbehov i eksamensformer og fag- og svenneprøven på yrkesfag med en referansegruppe med representanter for faglige råd og FKU. Høsten 2021 startet vi involvering med de faglige rådene om sentralt gitt eksamen på yrkesfag etter fagfornyelsen. Vi har nedsatt en egen arbeidsgruppe med lærere som skal utvikle konseptoppgaver som utgangspunkt for eksamener i matematikk fra og med våren 2023. Arbeidsgruppen er oppnevnt av lærerorganisasjonene, Lamis, Matematikkrådet og Udir og skal levere sine anbefalinger våren 2022.

Vi utreder også muligheten for å regulere tilgang til hjelpemidler under digital eksamen, men understreker at prinsippene for hjelpemiddelordningen ligger fast.

3.4 Forsøk og utprøvinger

Vi skal gjennomføre forsøk og utprøvinger på vurderingsfeltet som kan bidra til å utvikle eksamensordningen på lang sikt. Dette er:

  1. Et nasjonalt initiert forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter
  2. Utprøving av en mulig eksamensform i praktiske og estetiske fag
  3. Utprøving av en skriftlig-muntlig eksamensform
  4. Utprøving av alternativer til dagens trekkordning
  5. Utprøving av langtidsoppgave som alternativ eller supplement til dagens eksamensform

Vi ønsker en tett involvering av referansegruppa med organisasjonene i arbeidet. Vi tar sikte på å starte gjennomføringen av de første utprøvingene i løpet av 2022.