Oppgavene er eksempler på en hel eksamen, og på typer av oppgaver som elevene får til eksamen våren 2021.
Eksempeloppgaver – helt oppgavesett i engelsk, studieforberedende
Eksempeloppgaver – helt oppgavesett i engelsk, yrkesfag
Læreplankode: ENG01-04
Fagkoder: ENG1007 og ENG1009
Hva blir som før i engelskeksamen?
De nasjonale føringene for bruk av nettbaserte hjelpemidler i videregående opplæring gjelder fortsatt. Alle hjelpemidler er tillatt, bortsett fra oversettelsesverktøy eller verktøy som kan brukes til kommunikasjon. Samskriving, nettprat og andre måter å utveksle informasjon med andre er ikke tillatt. Det er ikke tillatt med åpent internett til eksamen i engelsk fellesfag.
Det er forberedelsedel til eksamen, og forberedelsesdagen er en obligatorisk skoledag der elevene skal få veiledning av læreren. På selve eksamensdagen har elevene fem timer til disposisjon.
Eksamen i engelsk får flere oppgaver og flere ulike oppgavetyper. Dette sikrer at elevene får vist kompetansen sin i en så stor del av faget som mulig, ut i fra eksamensformen.
Det er ett sett med oppgaver til studieforberedende utdanningsprogram, og ett sett med oppgaver til yrkesfaglige utdanningsprogram. Med bakgrunn i læreplanen vil noen av oppgavene være identiske, og noen av oppgavene vil være unike for hvert sitt utdanningsprogram.
For at eksamen skal være pålitelig og rettferdig inneholder den både lukkede og åpne oppgaver slik at eleven kan vise kompetanse på ulike måter.
Elevene skal bruke grunnleggende ferdigheter og ulike kommunikasjonsstrategier for å løse oppgavene. De skal vise kunnskap, innsikt og evne til kritisk tenkning gjennom å diskutere og reflektere rundt ulike tema fra læreplanen. Elevene skal lese, lytte, videreformidle, skrive og interagere med tekster av ulike slag og på ulike måter, og til sammen vise en helhetlig kompetanse. Eksamen vil derfor også inneholde lytteoppgaver hvor elevene skal bruke hodetelefoner.
Hva skal eksamen i engelsk måle?
Eksamen i engelsk består av fire oppgavetyper. Den har en del som skåres automatisk, og tre deler som vurderes av sensor.
De tre første oppgavetypene er beregnet til omtrent en time hver. Oppgavetypen med friskriving er beregnet til omtrent to timer. Det vil ikke være en tidsbegrensning på de ulike oppgavetypene. Det betyr at elevene selv må disponere tiden slik at de svarer på alle oppgavene.
Høsten 2020 har oppgavene blitt prøvet ut med elever. Sammen med andre tilbakemeldinger legger analysen fra utprøvingen grunnlag for det videre arbeidet med de endelige eksamensoppgavene.
Vurdering av eksamen
Sensor vurderer oppgaver i mediering, interaksjon og produksjon med utgangspunkt i vurderingskriterier. Oppgavetypen innenfor lytting og lesing blir skåret automatisk. Vurderingskriterier blir laget etter at oppgavetypene er pilotert på skoler i hele landet. Vurderingskriterier og retningslinjer for vurdering kommer vinteren 2021.
Muntlig eksamen
Endringene som er beskrevet her gjelder sentralt gitt eksamen. Muntlig eksamen er lokalt gitt. Skoleeier har ansvaret for lokalt gitt eksamen, og for å utarbeide eksamensoppgaver, fastsette eksamensdato og sørge for sensur.
Særskilt tilrettelegging
I påmeldingen til eksamen kan skoler velge tilrettelegging for elever som er blinde og svaksynte, og hørselshemmede.
Relevante lenker
Korona - vurderinger for våren 2021
Korona har ført til et anderledes skoleår i 2020, og det er usikkert hvordan smittesituasjonen vil være våren 2021. Vi vurderer smittesituasjonen forløpende, også med tanke på gjennomføring av eksamen. Informasjon som er relatert til koronasitusjonen blir lagt ut på udir.no, og sendt til alle skoler per e-post.