Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Samfunnsfag 8. trinn periode 1

Sist redigert 09.09.24

Gruppe:

8. trinn

Periode:

19.08.24–27.09.24

Trinn:

8. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Norge har vært et demokrati siden 1814, og demokratiet vårt utvikler seg fortsatt. Fordi Norge er et demokratisk land, kan vi si hva vi vil uten å bli straffet for det. Å si i fra om hva du mener, er én måte du kan påvirke på. Du deltar også i demokratiet når du blir med på smått og stort rundt deg. Hvordan har ideene om demokrati og ytringsfrihet vokst fram? Hvilke påvirkninger har Norge hatt fra opplysningstiden og revolusjonene i Amerika og Frankrike? Kanskje har du tanker og ideer som kan gjøre samfunnet vårt bedre?

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
  • gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av sentrale historiske og nåtidige konflikter og reflektere over om endringer av noen forutsetninger kunne ha hindret konfliktene
  • reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Lese fagtekst og ta notater.

Muntlige diskusjoner i timene; i par, gruppe og klasse.

Praktiske øvelser og refleksjoner innen tema.

Repetere viktige begrep.

Søke etter informasjon på nett og bruke dette i egne oppgaveløsninger.

Følge med på nyheter, diskutere nyheter + Sekseren

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

Lenke til modulplan