Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Samspill - Krø

Sist redigert 01.04.25

Gruppe:

9A, 9B, 9C, 9D, 9E

Periode:

04.10.21–19.11.21

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

For å lære oss samarbeid og å annerkjenne ulikheter mellom seg selv og andre. Elevane skal løyse utfordringar og oppgåver i eit læringsfellesskap og kunne reflektere over samspel, samhandling og likeverd. I mange bevegelsesaktivitetar er deltaking, medverknad og samarbeid nødvendig for å fremje læring hos seg sjølv og andre. Det inneber å anerkjenne ulikskap og inkludere alle, uavhengig av føresetnader.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske egne muligheter til trening, helse og velvære gjennom lek, dans, friluftsliv, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • bruke egne ferdigheter og kunnskaper på en slik måte at det kan medvirke til framgang for andre
  • anerkjenne ulikhet mellom seg selv og andre i bevegelsesaktiviteter og inkludere alle, uavhengig av forutsetninger

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Øve på å jobbe sammen med andre for å oppnå felles mål. 

Innsats i kroppsøving inneber at eleven prøver å løyse faglege utfordringar etter beste evne utan å gi opp, viser sjølvstende, utfordrar sin eigen fysiske kapasitet og samarbeider med andre.

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

Gjennomføre ulike samarbeidsøvelser innendørs og utendørs. 

Gjennomføre ulike typer lagspill både innendørs og utendørs.