Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Matte, funksjoner

Sist redigert 04.12.25

Gruppe:

10.trinn 25/26

Periode:

01.12.25–25.01.26

Trinn:

10. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Funksjoner gir elevene et viktig verktøy for å studere og modellere endring og utvikling.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske og sammenligne egenskaper ved ulike funksjoner ved å bruke digitale verktøy
  • regne ut stigningstallet til en lineær funksjon og bruke det til å forklare begrepene endring per enhet og gjennomsnittsfart
  • bruke funksjoner i modellering og argumentere for framgangsmåter og resultater
  • modellere situasjoner knyttet til reelle datasett, presentere resultatene og argumentere for at modellene er gyldige