Samfunnsfag uke 22-25

Sist redigert 22.05.24

Gruppe:

8.trinn

Periode:

27.05.24–21.06.24

Trinn:

8. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Vi ønsker at elevene skal fordype seg i en oppgave over en lengre tidsperiode. Til nå har vi hatt kortere oppgaver, og vil derfor di dem en oppgave der de kan gå i dybden. Ved å la elevene velge to land selv, ivaretar vi elevmedvirkningen. De får også påvirke hvordan sluttresultatet skal bli. I læreplanen i samfunnsfag står det blant annet at "elevene skal forstå sammenhenger mellom geografiske, historiske og nåtidige forhold og hvordan disse forholdene hver for seg og sammen har påvirket og påvirker mennesker og samfunn". Gjennom en slik oppgave, vil elevene få utforske disse sammenhengene.  

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
  • vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår
  • sammenligne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser