Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Naturfag periode 1

Sist redigert 23.08.24

Gruppe:

9.trinn 24/25

Periode:

15.08.24–06.10.24

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Hvorfor leder noen stoffer srøm og noen ikke? Hvorfor er noen stoffer etsende? Hvorfor vil noen stoffer reagere med hverandre?

Mange spørsmål er vanskelig å forklare. Hvis vi skal forstå mye av det som skjer må vi kunne forstå og vise hva som som skjer på atomnivå.

I denne perioden skal vi lære oss hvordan grunnstoffer er bygd opp, hvilke egenskaper ulike stoffer har, og hvordan de reagerer med hverandre.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
  • delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
  • utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydninger av noen forbrenningsreaksjoner
  • bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser