Naturfag periode 1
Sist redigert 23.08.24
Gruppe:
9.trinn 24/25
Periode:
15.08.24–06.10.24
Trinn:
9. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Hvorfor leder noen stoffer srøm og noen ikke? Hvorfor er noen stoffer etsende? Hvorfor vil noen stoffer reagere med hverandre?
Mange spørsmål er vanskelig å forklare. Hvis vi skal forstå mye av det som skjer må vi kunne forstå og vise hva som som skjer på atomnivå.
I denne perioden skal vi lære oss hvordan grunnstoffer er bygd opp, hvilke egenskaper ulike stoffer har, og hvordan de reagerer med hverandre.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
- delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
- utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydninger av noen forbrenningsreaksjoner
- bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser