Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

I begynnelsen var fortellingen

Sist redigert 01.09.23

Gruppe:

8. Trinn

Periode:

21.08.23–08.10.23

Trinn:

8. trinn

Læreplan:

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Gjennom kunnskap om ulike religioner og livssyn skal elevene utvikle evne til å leve i og med mangfold i samfunns- og arbeidslivet. Elevene skal bli kjent med verdiene som skolen og samfunnet bygger på, og hvordan de er forankret i ulike religioner og livssyn. Dette er verdier som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
  • utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
  • gjøre rede for og reflektere over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner
  • bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
  • gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser