Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Periode 3 - Mat & Helse

Sist redigert 26.11.24

Gruppe:

9. Trinn

Periode:

22.11.21–14.01.22

Trinn:

10. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Konsekvenser 

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat
  • drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging
  • gjøre rede for og kritisk vurdere påstander, råd og informasjon om kosthold og helse
  • lage mat fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer og sammenligne og utforske råvarer og matlagingsmetoder som brukes i ulike matkulturer

Kommentar

Sentrale begrep

Livsstilssykdom

Tradisjon

Oppskrift

Egenvurdering 

Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Praktisk matlaging på kjøkkenet

Individuell innlevering om livsstil og sykdommer

Muntlig aktivitet i teorigjennomgang

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

Lese og følge oppskrift og teorigjennomgang rundt tema livsstil og sykdommer forberede og utforme reflekterende tekst ut fra tema livsstil og sykdommer lage mat på kjøkkenet 

Classroom lenker

Matopedia.no

Passord elev: MerkeligFerie58