Periode 3 - Mat & Helse
Sist redigert 26.11.24
Gruppe:
9. Trinn
Periode:
22.11.21–14.01.22
Trinn:
10. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
- bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat
- drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging
- gjøre rede for og kritisk vurdere påstander, råd og informasjon om kosthold og helse
- lage mat fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer og sammenligne og utforske råvarer og matlagingsmetoder som brukes i ulike matkulturer
Kommentar
Sentrale begrep
Livsstilssykdom
Tradisjon
Oppskrift
Egenvurdering
Se overordnet del:
Hvordan skal vi lære dette?
Underveisvurderinger
Praktisk matlaging på kjøkkenet
Individuell innlevering om livsstil og sykdommer
Muntlig aktivitet i teorigjennomgang
Se læreplan:
Læringsaktiviteter og ressurser
Lese og følge oppskrift og teorigjennomgang rundt tema livsstil og sykdommer forberede og utforme reflekterende tekst ut fra tema livsstil og sykdommer lage mat på kjøkkenet
Classroom lenker
Matopedia.no
Passord elev: MerkeligFerie58