Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Mat og Helse periode 1

Sist redigert 27.09.21

Gruppe:

9.trinn

Periode:

16.08.21–01.10.21

Trinn:

10. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Sentral ide:

Bli kjent på kjøkkenet og forstå hva vi skal lære dette året på mat og helse

Lære oss hva som kan være gode valg til turmat

Kjenne til hva som er anbefalt å spise

Læringsmål:

planleggje og bruke eigna reiskap, teknikkar og matlagingsmetodar til å lage trygg og berekraftig mat som gir grunnlag for god helse

drøfte korleis kosthald kan bidra til god helse, og bruke digitale ressursar til å vurdere eige kosthald og til å velje sunne og varierte matvarer i samband med matlaging

gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat
  • drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging
  • gjøre rede for og kritisk vurdere påstander, råd og informasjon om kosthold og helse
  • kritisk vurdere informasjon om matproduksjon og drøfte hvordan forbrukermakt kan påvirke lokal og global matproduksjon
  • utforske klimaavtrykket til matvarer og gjøre rede for hvordan matvalg og matforbruk kan påvirke miljøet, klimaet og matsikkerheten
  • lage mat fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer og sammenligne og utforske råvarer og matlagingsmetoder som brukes i ulike matkulturer
  • vise gjennom matlaging og måltider hvordan identitet og fellesskap blir formidlet i ulike kulturer

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Vurderingssituasjoner

Praktisk matlaging ute

Egenvurdering av tur

Praktisk arbeid på kjøkkenet

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

Læringsaktiviter:

bli kjent med rutiner på kjøkkenet - praktisk arbeid

lese og samtale om Kostrådene og de ulike næringsstoffene

forberede mat til overnattingstur

lesestrategier for å forstå og følge oppskrift

lage mat på tur

egenvurdering av tur; med refleksjon

________________

'

Ressurser

Classroom lenker

Matopedia

Passord elev: MerkeligFerie58