Landskapene og matfatene våre
Gruppe:
9.trinn
Periode:
17.08.20–11.09.20
Trinn:
9. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Vite hvordan mennesket gjør nytte av naturgrunnlaget.
Vite utviklingen av jordbruket i Norge og verden.
Vite om miljøproblematikken i jordbruket.
Vite hva bærekraftig utvikling er og hvordan det påvirker samfunnet
Vite hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår i ulike deler av verden
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
- utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur
- sammenligne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag
- beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn
Kommentar
Jordbruket har utviklet seg:
- Hva skjedde under jordbruksrevolusjonen?
- Forklare hva vi mener med at jordbruket er industrielt og intensivt
- Vite hva handelsjordbruk er
Det norske jordbruket:
- Hva vil det si at Norge har kort vekstsesong?
- Hva har den korte vekstsesongen å si for hvordan type avlinger vi har i Norge?
- Kunne forklare hva et blandingsjordbruk er
- Finne ut mer om økologisk jordbruk
- Hva er natur - og kulturlandskap, og hva er forskjellen?
Maten på landjorda:
- Forklare hva den grønne revolusjonen var
- Kunne si noe om hvordan kornforbruket er delt i verden
- Kunne forklare monokultur
- Drøfte ulike sider av jordbruket, fordeler og ulemper med tanke på miljøproblemer
- Vite hva et biologisk mangfold er
- Forklare hvorfor det er viktig med biologisk mangfold
- Forklare den urettferdige fordelingen av maten
- Se ulike sider ved genteknologi
- Drøfte positive og negative sider ved genmodifisert mat
Matfatet i havet:
- Fisk på kontinentalsokkel
- Vite hva foredlingsindustrien er
- Vite om fiskeoppdrett - positive og negative sider
Se overordnet del:
Hvordan skal vi lære dette?
Underveisvurderinger
Elevene skal lage en video i FlipGrid der de oppsummerer kapittelet.
Se læreplan:
Læringsressurser
Læringsaktiviteter
Undervisning med PowerPoint
Muntlig og skriftlig, individuelt og i grupper.