Landskapene og matfatene våre

Sist redigert 12.02.24

Gruppe:

9.trinn

Periode:

17.08.20–11.09.20

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Vite hvordan mennesket gjør nytte av naturgrunnlaget.

Vite utviklingen av jordbruket i Norge og verden.

Vite om miljøproblematikken i jordbruket.

Vite hva bærekraftig utvikling er og hvordan det påvirker samfunnet

Vite hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår i ulike deler av verden

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur
  • sammenligne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag
  • beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn

Kommentar

Jordbruket har utviklet seg:

- Hva skjedde under jordbruksrevolusjonen?

- Forklare hva vi mener med at jordbruket er industrielt og intensivt

- Vite hva handelsjordbruk er


Det norske jordbruket:

- Hva vil det si at Norge har kort vekstsesong?

- Hva har den korte vekstsesongen å si for hvordan type avlinger vi har i Norge?

- Kunne forklare hva et blandingsjordbruk er

- Finne ut mer om økologisk jordbruk

- Hva er natur - og kulturlandskap, og hva er forskjellen?


Maten på landjorda:

- Forklare hva den grønne revolusjonen var

- Kunne si noe om hvordan kornforbruket er delt i verden

- Kunne forklare monokultur

- Drøfte ulike sider av jordbruket, fordeler og ulemper med tanke på miljøproblemer

- Vite hva et biologisk mangfold er

- Forklare hvorfor det er viktig med biologisk mangfold

- Forklare den urettferdige fordelingen av maten

- Se ulike sider ved genteknologi

- Drøfte positive og negative sider ved genmodifisert mat


Matfatet i havet:

- Fisk på kontinentalsokkel

- Vite hva foredlingsindustrien er

- Vite om fiskeoppdrett - positive og negative sider





Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

  • Elevene skal lage en video i FlipGrid der de oppsummerer kapittelet.

Se læreplan:

Læringsressurser

Læringsaktiviteter

  • Undervisning med PowerPoint

  • Muntlig og skriftlig, individuelt og i grupper.