Læreplan mars
Sist redigert 23.02.21
Gruppe:
5.trinn
Periode:
01.03.21–26.03.21
Trinn:
5. trinn
Hva skal vi lære?
Tverrfaglige tema
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster
- bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
- presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre en samfunnsfaglig undersøkelse og presentere resultatene ved hjelp av egnede digitale verktøy
- samtale om menneske- og likeverd og sammenligne hvordan menneskerettighetene er blitt og blir ivaretatt i ulike land
- utforske og presentere en global utfordring ved bærekraftig utvikling og hvilke konsekvenser den kan ha, og utvikle forslag til hvordan man kan være med på å motvirke utfordringen, og hvordan samarbeid mellom land kan bidra
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
- designe og lage et produkt basert på brukerbehov
- reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
- utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
- gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke enkle strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- lytte til og forstå ord og uttrykk i tilpassede og autentiske tekster
- følge regler for rettskriving, ordbøying og setningsstruktur
- lese og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte
- undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk