Læreplan mars

Sist redigert 23.02.21

Gruppe:

5.trinn

Periode:

01.03.21–26.03.21

Trinn:

5. trinn

Hva skal vi lære?

Tverrfaglige tema

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster
  • bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
  • presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjennomføre en samfunnsfaglig undersøkelse og presentere resultatene ved hjelp av egnede digitale verktøy
  • samtale om menneske- og likeverd og sammenligne hvordan menneskerettighetene er blitt og blir ivaretatt i ulike land
  • utforske og presentere en global utfordring ved bærekraftig utvikling og hvilke konsekvenser den kan ha, og utvikle forslag til hvordan man kan være med på å motvirke utfordringen, og hvordan samarbeid mellom land kan bidra
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • designe og lage et produkt basert på brukerbehov
  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring
  • utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
  • gjøre rede for hva menneskerettighetene innebærer for ytringsfrihet, religionsfrihet og religiøse minoriteters situasjon i Norge
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke enkle strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • lytte til og forstå ord og uttrykk i tilpassede og autentiske tekster
  • følge regler for rettskriving, ordbøying og setningsstruktur
  • lese og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte
  • undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk