Naturfag
Gruppe:
9.trinn
Periode:
10.04.23–05.05.23
Trinn:
9. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Naturfag er et sentralt fag for å beskrive og forstå hvordan vår fysiske verden er bygget opp. Faget skal bidra til at elevene får naturopplevelser og et faglig grunnlag for å verne om naturressurser, bevare biologisk mangfold og bidra til en bærekraftig utvikling. Naturfag skal også bidra til at elevene utvikler kompetanse til å ivareta egen og andres helse. Når elevene tar i bruk naturfaglig språk og naturfaglige metoder, praksiser og tenkemåter i arbeid med faglige emner, vil de få grunnlag for å forstå hvordan naturfaglig kunnskap brukes og utvikles. Kunnskap om samspillet mellom natur, individ, teknologi og samfunn kan fremme elevenes evne til kritisk tenkning og bidra til at de tar bevisste valg i hverdagen. Naturfag skal forberede elevene på et arbeids- og samfunnsliv som vil stille krav til en utforskende tilnærming og teknologisk kompetanse.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
- bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener
- beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
- gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
- drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
Hvordan skal vi lære dette?
Underveisvurderinger
Egenvurdering programmering
Vurdering av tverrfaglig innlevering i uke 16
Se læreplan:
Læringsaktiviteter og ressurser
Uke 12 og 13: Programmere med microbit
Uke 15: Klima og miljø
Uke 16: Tverrfaglig oppgave om klima og drivhuseffekt
Uke 17: Podcast:
Uke 18: Se debatt om konsekvenser av drivhusgasser
og Debatt om vindkraft
Nrk.no
Skolestudio.no
naturfag.no
Viten.no
Ulike nettartikler om vindkraft