Læreplan januar
Sist redigert 06.01.21
Gruppe:
5.trinn
Periode:
04.01.21–31.01.21
Trinn:
5. trinn
Hva skal vi lære?
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
- presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser
- skrive tekster med tydelig struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker
- utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske hvordan mennesker i fortiden livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosettingsmønstre
- reflektere over hvordan møter mellom mennesker har bidratt til å endre hvordan mennesker har tenkt og samfunn har vært organisert
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
- utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
- bruke fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner
- bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
- beskrive mangfoldet i klestradisjoner eller gjenstander, inkludert samiske, og lage et produkt med inspirasjon fra kulturarv
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- løse ligninger og ulikheter gjennom logiske resonnementer og forklare hva det vil si at et tall er en løsning på en ligning
- formulere og løse problemer fra egen hverdag som har med tid å gjøre