Periode 6 - Bare luft

Sist redigert 15.02.21

Gruppe:

8. trinn

Periode:

15.02.21–28.02.21

Trinn:

8. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Vi skal lære dette for å øke forståelsen vår for hva luft er. Hva består luft av? Vi skal lære om hvordan vi kan påvise ulike gasser og hvordan vi møter på ulike gasser i dagliglivet.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
  • delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene

Kommentar

Framstille og påvise gassene oksygengass, hydrogengass og karbondioksidgass

Lage knallgass

Fortelle om ulike kjennetegn og fakta ved oksygengass, hydrogengass, karbondioksidgass og nitrogengass

Vite hvorfor det ikke lenger er tillatt å bruke hydrogengass i «gassballonger»

Skrive en rapport fra to av forsøkene med riktig innhold og oppsett

Fortelle om Salomon August Andrèe og hans ballongferd

Kjenne til noen fordeler og ulemper ved å bruke hydrogengass som brensel

Fortelle om hvordan kollisjonsputer fungerer

Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsressurser

Læringsarenaer

Læringsaktiviteter