Periode 6 - Bare luft
Gruppe:
8. trinn
Periode:
15.02.21–28.02.21
Trinn:
8. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Vi skal lære dette for å øke forståelsen vår for hva luft er. Hva består luft av? Vi skal lære om hvordan vi kan påvise ulike gasser og hvordan vi møter på ulike gasser i dagliglivet.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
- delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
Kommentar
Framstille og påvise gassene oksygengass, hydrogengass og karbondioksidgass
Lage knallgass
Fortelle om ulike kjennetegn og fakta ved oksygengass, hydrogengass, karbondioksidgass og nitrogengass
Vite hvorfor det ikke lenger er tillatt å bruke hydrogengass i «gassballonger»
Skrive en rapport fra to av forsøkene med riktig innhold og oppsett
Fortelle om Salomon August Andrèe og hans ballongferd
Kjenne til noen fordeler og ulemper ved å bruke hydrogengass som brensel
Fortelle om hvordan kollisjonsputer fungerer
Se overordnet del: