Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Arbeidslivsfag 25/26

Sist redigert 27.09.25

Gruppe:

10.trinn

Periode:

18.08.25–09.01.26

Trinn:

10. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Arbeidslivsfag er et sentralt fag for å bidra til at elevene får praktisk erfaring med å løse arbeidsoppdrag i et arbeidsfellesskap. 

Faget skal bidra til at elevene deltar i verdiskaping gjennom å levere tjenester og produkter både internt på skolen og for eksterne oppdragsgivere. 

Faget skal gi elevene mulighet til å glede seg over å kunne skape noe. 

Arbeidslivsfag legger til rette for entreprenørskap i skolen og samarbeid med lokale bedrifter.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • undersøke behov for varer og tjenester på skolen og i lokalsamfunnet
  • planlegge praktiske og yrkesrettede arbeidsoppdrag
  • produsere og levere varer og tjenester etter kvalitetskrav
  • bruke fagbegreper, arbeidsmetoder, verktøy, materialer og teknologi tilpasset arbeidsoppdrag og begrunne valg
  • samarbeide, fremme forslag og delta i beslutninger i et arbeidsfellesskap
  • ivareta bærekraftige prinsipper i alle deler av arbeidsoppdraget
  • beskrive og vurdere risiko, og følge etiske retningslinjer og arbeidslivets regler i arbeidsoppdraget
  • vurdere sin egen og gruppens arbeidsinnsats, arbeidsprosess og arbeidsoppdragets resultat

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser