Periode 3 - Plante- og dyreceller
Sist redigert 26.10.20
Gruppe:
8. trinn
Periode:
12.10.20–22.11.20
Trinn:
8. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Vi skal lære om hvordan planter på jorda produserer sukkerforbindelser og oksygengass, hvordan plante- og dyreceller er bygd opp, samt litt om hvordan forskjellige prosesser i disse cellene foregår.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- sammenligne celler hos ulike organismer og beskrive sammenhenger mellom oppbygning og funksjon
- gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet
Kommentar
· Kunne plante- og dyrecellens oppbygning
· Forklare fotosyntesen og klorofyllets funksjon
· Kunne bladenes oppbygning og funksjon i fotosyntesen
· Vite hvordan vann blir transportert i rør under fotosyntesen
· Beskrive celleånding hos planteceller, dyr og mennesker
· Forklare hvordan blod transporteres gjennom kroppen
Kjenne til ulike måter som organismer skaffer seg oksygengass
Se overordnet del: