Periode 3 - Plante- og dyreceller

Sist redigert 26.10.20

Gruppe:

8. trinn

Periode:

12.10.20–22.11.20

Trinn:

8. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Vi skal lære om hvordan planter på jorda produserer sukkerforbindelser og oksygengass, hvordan plante- og dyreceller er bygd opp, samt litt om hvordan forskjellige prosesser i disse cellene foregår.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • sammenligne celler hos ulike organismer og beskrive sammenhenger mellom oppbygning og funksjon
  • gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet

Kommentar

·       Kunne plante- og dyrecellens oppbygning

·       Forklare fotosyntesen og klorofyllets funksjon

·       Kunne bladenes oppbygning og funksjon i fotosyntesen

·       Vite hvordan vann blir transportert i rør under fotosyntesen

·       Beskrive celleånding hos planteceller, dyr og mennesker

·       Forklare hvordan blod transporteres gjennom kroppen

Kjenne til ulike måter som organismer skaffer seg oksygengass

Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsressurser

Læringsarenaer

Læringsaktiviteter