Samfunnsfag uke 21-25

Sist redigert 20.05.25

Gruppe:

Periode:

20.05.25–20.06.25

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

I denne perioden skal vi fokusere på debatt og å se ting fra ulike sider, og se på nyheter både lokalt og globalt. Dette gjør vi for at elevene skal kunne reflektere mer rundt eget stå sted, og samtidig forstå andres ståsted i ulike diskusjoner. 

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
  • vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår
  • utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over hvordan digital deltakelse og samhandling påvirker formen på og innholdet i samfunnsdebatten

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

En tverfaglig oppgave med KRLE der man skal vurdere ulike meninger i NRKs Debatten

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

https://tv.nrk.no/serie/debatten

https://skolenmin.cdu.no/