Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Periode 5

Sist redigert 27.04.22

Gruppe:

Periode:

14.03.22–29.04.22

Trinn:

10. trinn

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske og reflektere over hvordan musikk, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for historiske og samfunnsmessige forhold, og skape musikalske uttrykk som tar opp utfordringer i samtiden
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
  • utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • bruke sentrale mønstre for uttale i kommunikasjon
  • stille spørsmål og følge opp innspill i samtaler om ulike emner tilpasset ulike formål, mottakere og situasjoner
  • bruke kunnskap om ordklasser og setningsstruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
  • lese, diskutere og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
  • bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
  • skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske egne muligheter til trening, helse og velvære gjennom lek, dans, friluftsliv, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • trene på og utvikle ferdigheter i varierte bevegelsesaktiviteter
  • reflektere over hvordan ulike framstillinger av kropp i media og samfunnet påvirker bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og selvbilde
  • planlegge og gjennomføre bevegelsesaktiviteter som kan gjennomføres ved skader eller sykdom

Hvordan skal vi lære dette?

Læringsaktiviteter og ressurser

Se modulplan for beskrivelse av opplegg, mål og vurdering.

Modulplan KRØ periode 5