Periode 4 - Stoffers oppbygning

Sist redigert 30.11.20

Gruppe:

8. trinn

Periode:

23.11.20–10.01.21

Trinn:

8. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Vi skal lære å bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
  • bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser

Kommentar

·       Beskrive egenskaper til fast stoff, væske og gass og hvordan tilstanden deres kan endres

·       Vite hvordan partikkelmodellen kan brukes for å forklare ulike sammenhenger og endringer av stoffer

·       Forklare hvordan stoffer sprer seg gjennom diffusjon og osmose

·       Forklare sammenhengen mellom tetthet og partikler

·       Gjøre rede for stoffet vann ved hjelp av partikkelmodellen

·       Vite hvordan et atom er oppbygd

·       Bli kjent med ulike atomsymboler og hvordan atomer går i kretsløp

·       Forklare forskjellen på grunnstoffer og kjemiske forbindelser

·       Vite hvordan stoffer får navn og formel

Kjenne til nanoteknologi i hverdagen

Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsressurser

Læringsarenaer

Læringsaktiviteter