Periode 4 - Stoffers oppbygning
Gruppe:
8. trinn
Periode:
23.11.20–10.01.21
Trinn:
8. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Vi skal lære å bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
- bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser
Kommentar
· Beskrive egenskaper til fast stoff, væske og gass og hvordan tilstanden deres kan endres
· Vite hvordan partikkelmodellen kan brukes for å forklare ulike sammenhenger og endringer av stoffer
· Forklare hvordan stoffer sprer seg gjennom diffusjon og osmose
· Forklare sammenhengen mellom tetthet og partikler
· Gjøre rede for stoffet vann ved hjelp av partikkelmodellen
· Vite hvordan et atom er oppbygd
· Bli kjent med ulike atomsymboler og hvordan atomer går i kretsløp
· Forklare forskjellen på grunnstoffer og kjemiske forbindelser
· Vite hvordan stoffer får navn og formel
Kjenne til nanoteknologi i hverdagen
Se overordnet del: