Modulplan Mat og helse 1 periode 25/26
Sist redigert 30.09.25
Gruppe:
9. Trinn 25/26
Periode:
18.08.25–03.10.25
Trinn:
9. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Bli kjent på kjøkkenet og forstå hva vi skal lære dette året på mat og helse
Lære oss hva som kan være gode valg til turmat
Kjenne til hva som er anbefalt å spise
Forstå gjærbakst
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
- bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat
- drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging
- gjøre rede for og kritisk vurdere påstander, råd og informasjon om kosthold og helse
- vise gjennom matlaging og måltider hvordan identitet og fellesskap blir formidlet i ulike kulturer
Hvordan skal vi lære dette?
Underveisvurderinger
Praktisk matlaging
Praktisk arbeid på kjøkkenet
Oppgave om turmat i etterkant av overnattingstur
Øving til gjærbakstprøve
Deltagelse i teoriøkter
Se læreplan:
Læringsaktiviteter og ressurser
Classroom lenker
https://skolenmin.cdu.no/ logg inn med feide
https://turmat.no/