Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Modulplan Mat og helse 1 periode 25/26

Sist redigert 30.09.25

Gruppe:

9. Trinn 25/26

Periode:

18.08.25–03.10.25

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Bli kjent på kjøkkenet og forstå hva vi skal lære dette året på mat og helse

Lære oss hva som kan være gode valg til turmat

Kjenne til hva som er anbefalt å spise

Forstå gjærbakst 

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat
  • drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging
  • gjøre rede for og kritisk vurdere påstander, råd og informasjon om kosthold og helse
  • vise gjennom matlaging og måltider hvordan identitet og fellesskap blir formidlet i ulike kulturer

Kommentar

Se modulplan

Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Praktisk matlaging

Praktisk arbeid på kjøkkenet

Oppgave om turmat i etterkant av overnattingstur

Øving til gjærbakstprøve 

Deltagelse i teoriøkter

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

Classroom lenker

https://skolenmin.cdu.no/ logg inn med feide

 https://turmat.no/