Planleggingsverktøyet i læreplanvisningen avvikles 1. juli 2026.
Du som er registrert bruker av verktøyet, kan bruke verktøyet fram til det avvikles.

KRLE uke 15-19

Sist redigert 16.03.23

Gruppe:

9. trinn

Periode:

10.04.23–12.05.23

Trinn:

9. trinn

Læreplan:

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

KRLE skal gi øvelse i etisk refleksjon og bidra til å utvikle elevenes dømmekraft i hverdagen og i møte med samfunnsutfordringer.

Faget skal gi elevene kunnskap om menneskerettighetene og bevissthet om menneskeverdet som grunnleggende verdi, og det skal legge til rette for gjensidig respekt, toleranse og demokratisk medvirkning.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
  • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Tema: Ansvaret for vår felles framtid

Dere skal deles inn i grupper og fordele 5 ulike temaer mellom dere på gruppa: 

Ansvaret for vår felles framtid  

Tema 1: To store utfordringer. 

Tema 2: Hvordan få til en bærekraftig utvikling? 

Tema 3: Økosofi - å se sammenhenger mellom alt som lever. 

Tema 4: Nils Aslak. 

Tema 5: Greta Thunberg og skolestreik.

Alle skal lage en individuell Onepager som skal formidle fakta, kunnskap og refleksjon rundt valgte tema.

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

NRK.no

Teams, OneNote, Adobe express, Onepager