Periode 5 - Jordas indre krefter

Sist redigert 25.01.21

Gruppe:

8. trinn

Periode:

18.01.21–14.02.21

Trinn:

8. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Vi skal arbeide med dette temaet for blant annet å lære om hvordan jorda er bygd opp, hvorfor det finnes jordskjelv og vulkaner, hvorfor det finnes hav noen steder og fjell andre steder.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
  • gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
  • bruke platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid og gi eksempler på observasjoner som støtter teorien

Kommentar

Etter vi har jobbet med dette teamet, skal du kunne

- gi eksempler på observasjoner som viser at kontinentene på jorda har hengt sammen

- forklare hvordan vi kan vite at jordskorpeplatene beveger seg

- beskrive hva platetektonikk er, og hvorfor dette kan kalles en teori

- forklare hvordan landskapet endres når jordskorpeplater kolliderer eller sprekker opp

- diskutere noen sammenhenger mellom platebevegelser og klima

Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

  • Veggplakat og individuell skriftlig oppgave

Se læreplan:

Læringsressurser

  • Eureka! 8 og hefter fra nyere læreverk.

Læringsarenaer

Læringsaktiviteter