Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Periode 1: Vitenskap i praksis

Sist redigert 02.09.24

Gruppe:

8.trinn

Periode:

15.08.24–04.10.24

Trinn:

8. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Naturfag handler om å forstå sammenhenger i verden rundt oss og å finne svar på små og store spørsmål om naturen. Noen ganger må vi jobbe vitenskapelig og gjøre forsøk. Det er derfor også viktig at vi lærer om sikkerhet på laboratoriet.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
  • gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap

Hvordan skal vi lære dette?

Læringsaktiviteter og ressurser