Periode 1 - Arbeid med stoffer
Sist redigert 09.09.20
Gruppe:
8. trinn
Periode:
17.08.20–13.09.20
Trinn:
8. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Du skal lære om fagområdet som kalles kjemi, bli kjent med vanlig kjemiutstyr, og hvordan vi kan bruke slikt utstyr for å løse praktiske oppgaver på naturfagrommet og i dagliglivet.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
- delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
Kommentar
· Forklare i korte trekk hva som er typisk for kjemi
· Lære om ulike kjennetegn på at det har skjedd en kjemisk reaksjon
· Vite noe om energi i dagliglivet
· Kunne om ulike regler for sikkerhet på naturfagrommet
· Kunne noe om brannfarlige stoffer og brannslokking
· Vite hvordan en skriver rapport
· Vite navnet på ulikt laboratorieutstyr- og teknikker
· Kunne hvordan en analyserer en blanding
Kunne skille stoffer
Se overordnet del: