9.trinn periode 2: Globalt fellesskap
Sist redigert 02.12.24
Gruppe:
9A, 9B, 9C, 9D
Periode:
14.10.24–30.11.24
Trinn:
9. trinn
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Å være menneske i dag, er å være en verdensborger. Da må vi kunne fremmedspråk for å kommunisere med de som ikke har samme morsmål som oss selv. Vi trenger også kunnskap og forståelse for hvordan det er å leve under andre forhold enn vi selv gjør. I periode 2 er det KRLE og språkfagene som er fagovergripende. I løpet av denne perioden gjennomfører dessuten elevene på Selsbakk skole den årlige SOS barneby-dagen da vi jobber for å samle inn penger til Juliaca barneby i Peru.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
- gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
- utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
- utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
- bruke sentrale mønstre for uttale i kommunikasjon
- lytte til og forstå ord og uttrykk i varianter av engelsk
- uttrykke seg med flyt og sammenheng med et variert ordforråd og idiomatiske uttrykk tilpasset formål, mottaker og situasjon
- stille spørsmål og følge opp innspill i samtaler om ulike emner tilpasset ulike formål, mottakere og situasjoner
- utforske og beskrive noen språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til, og bruke dette i egen språklæring
- bruke kunnskap om ordklasser og setningsstruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- følge regler for rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
- lese, tolke og reflektere over engelskspråklig skjønnlitteratur, inkludert ungdomslitteratur
- lese sakprosatekster og vurdere hvor pålitelige kildene er
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
- skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og kunnskap om språk
- beskrive og reflektere over rollen engelsk har i Norge og i verden
- utforske og reflektere over situasjonen til urfolk i den engelskspråklige verden og i Norge
- utforske og beskrive levemåter, tenkesett, kommunikasjonsmønstre og mangfold i den engelskspråklige verden
- utforske og videreformidle innhold i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier knyttet til egne interesser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke engelsk muntlig og skriftlig i digital samhandling tilpasset formål, mottaker og situasjon
- reflektere over variasjon i tenkesett, kommunikasjonsmønstre og samhandlingsformer i den virtuelle og virkelige verden
- utforske og reflektere over hvordan synsvinkel og avsender kan påvirke et budskap
- gjøre rede for egen rolle i ulike medier og reflektere kritisk over hvordan eleven framstiller seg selv og andre på nett
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
- skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
- utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
- utforske og beskrive kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gi uttrykk for egne opplevelser
Hvordan skal vi lære dette?
Læringsaktiviteter og ressurser
Hva som skal skje i de enkelte fagene, og ressurser og læremidler som kan brukes, beskrives nærmere i modulplanene.