Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Periode 4 - Vi utforsker

Sist redigert 02.09.24

Gruppe:

10.trinn

Periode:

29.01.24–17.03.24

Trinn:

10. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Gjennom opplevelser, undring, utforsking og erfaring, lærer vi nye ting om oss selv og verden omkring oss. Gjennom kjennskap til andre mennesker og kulturer, tenker vi nye tanker om verden omkring oss. Ved å forstå verden omkring oss enda bedre, kan vi oppdage nye muligheter og løsninger.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
  • beskrive kroppens immunforsvar og hvordan vaksiner virker, og gjøre rede for hva vaksiner betyr for folkehelsen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske og sammenligne egenskaper ved ulike funksjoner ved å bruke digitale verktøy
  • hente ut og tolke relevant informasjon fra tekster om kjøp og salg og ulike typer lån og bruke det til å formulere og løse problemer
  • planlegge, utføre og presentere et utforskende arbeid knyttet til personlig økonomi
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske egne muligheter til trening, helse og velvære gjennom lek, dans, friluftsliv, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • trene på og utvikle ferdigheter i varierte bevegelsesaktiviteter
  • øve på og gjennomføre danseaktiviteter fra ungdomskulturer og andre kulturer, og sammen med medelever skape og presentere dansekomposisjoner
  • reflektere over hvordan ulike framstillinger av kropp i media og samfunnet påvirker bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og selvbilde
  • anerkjenne ulikhet mellom seg selv og andre i bevegelsesaktiviteter og inkludere alle, uavhengig av forutsetninger
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
  • beskrive og reflektere over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster

Hvordan skal vi lære dette?

Læringsaktiviteter og ressurser