Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Matte9 24/25, P2, Plangeometri

Sist redigert 14.10.24

Gruppe:

9abcd

Periode:

14.10.24–01.12.24

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Elever bør lære om plangeometri fordi det gir dem en grunnleggende forståelse av former, størrelser og romlige forhold, som er viktige både i matematikk og i praktiske situasjoner. Plangeometri utvikler kritisk tenkning, problemløsningsferdigheter og evnen til å bruke logiske resonnementer. Dette er også nyttig i mange yrker, som arkitektur, ingeniørfag og design, samt i dagligdagse aktiviteter som å måle områder eller forstå kart. Geometri hjelper elevene med å se mønstre og strukturer i verden rundt dem.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive, forklare og presentere strukturer og utviklinger i geometriske mønstre og i tallmønstre
  • utforske egenskapene ved ulike polygoner og forklare begrepene formlikhet og kongruens
  • utforske, beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter
  • utforske og argumentere for hvordan det å endre forutsetninger i geometriske problemstillinger påvirker løsninger
  • utforske og argumentere for formler for areal og volum av tredimensjonale figurer

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser