Læreplan i markedsføring og ledelse - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (MFL1-02)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Markedsføring og ledelse 2

Situasjonsanalyse og markedsinformasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjennomføre en konkurrentanalyse
  • vurdere en organisasjons videre framdrift med utgangspunkt i situasjonsanalyse og konkurrentanalyse
  • gjennomføre en markedsundersøkelse og presentere resultatene av den skriftlig, muntlig og digitalt
  • bearbeide, analysere og tolke innhentede data ved hjelp av digitale verktøy
  • innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte
  • vurdere mulige feilkilder og etiske problemstillinger ved gjennomføring av markedsundersøkelser

Personalutvikling og ledelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for personalets og ledelsens rolle og betydning i en organisasjon
  • diskutere mulige konsekvenser av personalkonflikter og hvordan slike konflikter kan håndteres
  • drøfte hvordan medarbeidersamtaler kan brukes som verktøy i personalarbeid
  • vurdere hvordan en organisasjon kan arbeide strategisk med planmessig rekruttering, motivering, kompetanseutvikling og evaluering
  • vurdere tiltak for å motivere og utvikle personalet som ledd i en organisasjons internmarkedsføring

Konkurransemidlene

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte merkevarebyggingens funksjon og rolle i produktbeslutninger
  • gjøre rede for innholdet i begrepene merkeelementer og merkeverdi og analysere merkevarers betydning for posisjonering
  • gjøre rede for psykologisk prising, prisfølsomhet og priselastisitet
  • beregne pris ved hjelp av verdibasert og kostnadsbasert prisstrategi
  • drøfte ulike former for vertikal og horisontal integrasjon
  • drøfte makt og avhengighet i distribusjonssystemet
  • gjøre rede for elektronisk handel som en del av et distribusjonssystem
  • vurdere og anbefale aktuelle distribusjonsstrategier for en organisasjon
  • drøfte fordeler og ulemper ved bruk av ulike former for medier og begrunne valg av mediemiks
  • anbefale en realistisk kommunikasjonsstrategi med utgangspunkt i markedets, organisasjonens og produktets karakter
  • vurdere hvordan produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon kan brukes som konkurransemiddel

Markedsstrategi og markedsplanlegging

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • formulere visjon, forretningsidé og overordnet mål for en organisasjon
  • formulere markedsmål ved hjelp av et målhierarki
  • bruke ekspansjonsmatrisen som ledd i utformingen av en organisasjons strategi
  • utarbeide en enkel markedsstrategi rettet mot forbrukermarkedet med utgangspunkt i konkurransemidlene
  • presentere en aktivitetsplan og et enkelt budsjett for å gjennomføre aktivitetene i markedsplanen
  • forklare hvordan organisasjoner kan kontrollere og evaluere sine markedsaktiviteter

Etikk og samfunnsansvar

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for hva som menes med økonomisk bærekraftig forretningsdrift
  • drøfte organisasjoners samfunnsansvar ut fra et etisk og et forretningsmessig perspektiv
  • vurdere sammenhengen mellom en organisasjons samfunnsansvar og omdømme
  • formulere mål for en organisasjons samfunnsansvar og utarbeide bedriftsetiske retningslinjer

Side 8 Av 9

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!