Læreplan i ambulansefaget Vg3 / opplæring i bedrift (AMB3-01)

Utgått


Det gis ikke lenger opplæring etter læreplanen, men det kan være mulig å ta eksamen som privatist. Se informasjon om siste eksamen på fagkodene som er knyttet til læreplanen.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Fastsatt som forskrift av Utdanningsdirektoratet 14. desember 2007 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 fra Utdannings- og forskningsdepartementet med hjemmel i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd.

Gjelder fra: 2008-08-01T00:00:00 +2

Gjelder til: 2023-07-31T00:00:00 +2

Formål

Ambulansefaget skal bidra til at lokalsamfunnet har beredskap ved akutt sykdom, forverring av kronisk sykdom, ulykker og katastrofer. Ambulansefaget skal legge grunnlag for yrkesutøvelse innen akuttmedisinsk behandling og transport av pasienter. Ambulansetjenesten er en del av spesialisthelsetjenesten og skal fungere som bindeledd mellom primærhelsetjeneste og sykehus.

Opplæringen skal bidra til å ivareta sikkerheten og pasientenes vitale funksjoner under ambulanseoppdrag. Videre skal opplæringen utvikle evnen til å arbeide under tidspress og ofte under vanskelige og fysisk krevende forhold. Opplæringen skal utvikle evne til å arbeide selvstendig og til å kommunisere med og gi profesjonell omsorg til alle brukere. Opplæringen skal bidra til etisk bevisstgjøring og flerkulturell forståelse.

Opplæringen skal være knyttet til det medisinske og operative fagfeltet og bidra til at ambulansearbeidere kan fungere godt i tverrfaglige akuttmedisinske team og i samarbeid med en kommunikasjonssentral. Videre skal opplæringen legge grunnlag for planlegging, gjennomføring, dokumentering og vurdering av daglige utfordringer i ambulansefaget.

Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er ambulansearbeider.

Struktur

Ambulansefaget består av tre hovedområder. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.

Oversikt over hovedområdene:

Årstrinn

Hovedområder

Vg3 / opplæring i bedrift

Grunnleggende helsefag

Ambulansemedisin

Ambulanseoperative emner

Hovedområder

Grunnleggende helsefag

Hovedområdet handler om kroppens oppbygning og funksjon og pasienters fysiske og psykiske behov, pleietiltak og forebygging av smitte. Videre inkluderer hovedområdet profesjonell omsorg, kommunikasjon og samhandling med pasienter, pårørende og annet medisinsk personell. Etikk, hygiene, medikamentlære og relevant regelverk inngår.

Ambulansemedisin

Hovedområdet handler om sykehistorie, skademekanikk, enkel undersøkelse og akutt behandling av pasienter med ulike sykdommer og skader. Tegn og symptomer på sykdom og skade inngår også.

Ambulanseoperative emner

Hovedområdet handler om ambulansens innretning og utstyr og hvordan ambulanseoppdrag utføres på en trygg, effektiv og omsorgsfull måte. Videre omfatter det transport, overvåkning, rapportering og dokumentasjon. Det handler også om også redningstjenestens oppbygning og organisering. Videre omfatter hovedområdet samhandling, kommunikasjon og navigasjon. Bruk av ergonomiske prinsipper og forebygging av helseskade inngår også.

Grunnleggende ferdigheter

Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I ambulansefaget forstås grunnleggende ferdigheter slik:

Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i ambulansefaget innebærer å kommunisere med ulike samarbeidspartnere. I tillegg vil det si å kunne diskutere og vurdere faglige løsninger og arbeidsprosesser. Det innebærer videre å kunne samhandle i team, ta ledelse på et skadested, kommunisere i stressede situasjoner og gi systematiske og relevante rapporter.

Å kunne lese i ambulansefaget innebærer å følge prosedyrer, aktuell merking, relevant regelverk, instrukser og pasientrapporter. Det innebærer også å kunne sette seg inn i og forstå faglitteratur.

Å kunne regne i ambulansefaget innebærer å beregne medikamenter. I tillegg innebærer det å kunne forstå skadeenergi og skademekanikk på skadestedet. Det innebærer også å kunne beregne forbruk og tid og forstå statistikk og budsjett.

Å kunne bruke digitale verktøy i ambulansefaget innebærer å bruke medisinsk teknisk utstyr, digitale kart og navigasjonsutstyr og å kunne dokumentere og nyttiggjøre seg elektronisk pasientinformasjon. Det innebærer også å kunne bruke nettbaserte læremidler og samhandle med andre ved hjelp av digitale verktøy.

Kompetansemål

Etter Vg3

Grunnleggende helsefag

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte etiske dilemmaer knyttet til yrkesutøvelsen
  • kommunisere med og vise profesjonell omsorg for pasienter og pårørende
  • kommunisere med personer i en traumatisk og reaktiv krisesituasjon
  • identifisere fysiske og psykiske behov hos pasienter og utføre nødvendige pleietiltak
  • følge medisinskfaglig veiledning og instrukser fra den ansvarlige legen
  • kommunisere om pasienters tilstand, avgi systematiske rapporter og sørge for nødvendig dokumentasjon
  • observere medikamenters virkning i kroppen og håndtere medikamenter som brukes i ambulansetjenesten
  • forebygge smittespredning og ivareta god hygiene under ambulanseoppdrag og på ambulansestasjonen

Ambulansemedisin

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • innhente og forstå pasientens sykehistorie, skademekanikk, symptomer og tegn på sykdom
  • utføre enkel undersøkelse, utføre akutte behandlingstiltak, reevaluere og overvåke pasienter
  • identifisere tegn og symptomer på akutt sykdom, forklare utvikling i kroppen som kan true vitale livsfunksjoner, og iverksette nødvendige tiltak
  • identifisere tegn og symptomer på akutt skade, forklare utvikling i kroppen som kan true vitale livsfunksjoner, og iverksette nødvendige tiltak
  • identifisere tegn og symptomer på tilstander som kan true vitale livsfunksjoner hos gravide og fødende, og iverksette nødvendige tiltak
  • identifisere tegn og symptomer på sykdommer og skader, forklare utvikling i kroppen som kan true barns vitale livsfunksjoner, og iverksette nødvendige tiltak
  • identifisere tegn og symptomer på sykdommer og skader, ta hensyn til utviklingen i kroppen hos eldre pasienter og iverksette nødvendige tiltak
  • iverksette nødvendige tiltak ved akutte psykiske lidelser og samhandle med pasienter
  • iverksette nødvendige tiltak ved ulike fysiske funksjonshemminger
  • identifisere tegn på livløshet og iverksette nødvendige tiltak
  • håndtere situasjoner knyttet til døde pasienter

Ambulanseoperative emner

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere ambulanseoppdrag
  • bruke moderne utstyr for kommunikasjon og navigasjon for å finne raskt fram til bestemmelsesstedet, og bruke dette utstyret til å kommunisere med og veilede andre
  • følge prinsipper for organisering og ledelse på skadestedet og utføre arbeidsoppgaver som første ambulanseenhet
  • ivareta egen og andres helse og sikkerhet under og etter ambulanseoppdrag
  • arbeide i team, samhandle og kommunisere med andre under ambulanseoppdrag
  • håndtere aggressive og truende personer
  • samhandle med politiet under skarpe oppdrag
  • utføre ambulanseoppdrag når pasienten er vanskelig tilgjengelig
  • forflytte og transportere pasienter på en sikker og omsorgsfull måte
  • samarbeide med kommunikasjonssentral og sykehus
  • samarbeide med luftambulansetjenesten og redningshelikopter under ambulanseoppdrag
  • følge gjeldende prosedyrer for ambulanseoppdrag forbundet med særlig risiko og redningstekniske behov
  • utføre arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og krav til profesjonell yrkesutøvelse
  • følge ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen
  • bruke kvalitetssystemer og utføre arbeidet i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • følge gjeldende prosedyrer for åstedsrapportering og innmelding av pasienter til mottakende ledd
  • drøfte hva arbeidsprosesser og samarbeid i ambulanseteamet betyr for sikkerheten under utrykningskjøring
  • drøfte trafikale situasjoner som har betydning for ambulansekjøringen
  • gjøre rede for hva ambulansens innredning og oppbygning betyr for sikkerhet og driftspålitelighet
  • følge prosedyrer og retningslinjer for lagerhold, bruk, rengjøring, kontroll og vedlikehold av utstyr

Vurdering

Vg3 ambulansefaget

Bestemmelser for sluttvurdering:

Hovedområder

Ordning

Grunnleggende helsefag

Ambulansemedisin

Ambulanseoperative emner

Alle skal opp til fagprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på fem virkedager.

Alle kandidater som ikke har fulgt normalt opplæringsløp, må ha bestått eksamen på Vg3-nivå i lærefaget. Eksamen utarbeides sentralt og sensureres lokalt.

De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!