Kartlegging grunnskole

Hovedinnhold

Kartleggingsprøvene skal brukes av skolen og lærerne til å finne ut hvilke elever som trenger ekstra hjelp. Vi har kartleggingsprøver i lesing, regning, engelsk og digitale ferdigheter.

Velg prøvefase

Forberede og bestille

Før prøvene

  • Lesing  papirprøve

    Prøvene er for 1. , 2. og 3. trinn. Gjennomføres fra 4. april til 22. april (uke 14, 15 og 16)

    Alle leseprøvene er obligatoriske.

    Regning  papirprøve

    Prøvene er for 1., 2. og 3. trinn. Gjennomføres fra 4. april til 22. april (uke 14, 15 og 16)

    Prøven i regning 2. trinn er obligatorisk. Prøvene for 1. og 3. trinn er frivillige.

    Engelsk  elektronisk prøve

    Prøven er for 3. trinn. Gjennomføres fra 22. februar til 11. mars (uke 8, 9 og 10).

    Prøven i engelsk er frivillig.

    Digitale ferdigheter  elektronisk prøve

    Prøven er for 4. trinn. Gjennomføres fra 22. februar til 11. mars (uke 8, 9 og 10).

    Prøven i digitale ferdigheter er frivillig.

  • Elevene skal ikke øve til kartleggingsprøvene

    Dere mister muligheten til å finne elevene som trenger ekstra hjelp, hvis dere legger opp til at elevene skal øve på kartleggingsprøvene. 

    De samme kartleggingsprøvene gjennomføres flere år på rad. Derfor er det viktig at dere ikke bruker tidligere kartleggingsprøver til å forberede elevene, men eksemplene på prøver og oppgavetyper som vi henviser til under. 

    Elektroniske prøver i engelsk og digitale ferdigheter

    Vi har laget eksempelprøver som skal gjøre elevene kjent med de elektroniske oppgaveformatene og trygge i prøvesituasjonen.

    Eksempelprøvene gir dere mulighet til å finne ut om skolen har utstyret som kreves for å gjennomføre prøvene.

    Eksempelprøve i engelsk, lesedelen

    Eksempelprøve i engelsk, lyttedelen 

    Eksempelprøve i digitale ferdigheter

    Papirbaserte prøver i regning og lesning

    Fordi det ligger eksempler på oppgavetyper inne i prøveheftene, har vi ikke laget egne eksempelprøver. Lærerne skal gå igjennom eksemplene i prøveheftet sammen med elevene under gjennomføringen, slik at de blir trygge på hva de skal gjøre før de jobber videre på egen hånd.  

    For regneprøven på 1. trinn har vi laget en eksempelprøve som lærerne kan gjennomføre med elevene sine i forkant. Grunnen til at førsteklassingene bør gjennomføre denne eksempelprøven, er at de har liten erfaring med å løse oppgaver etter en bestemt instruks og på tid. Eksempelprøven finner dere i lærerveiledningen til prøven i regning på 1. trinn. 

  • Vi anbefaler at dere lenker til informasjonen på skolens nettside og/eller læringsplattform. 

  • Obligatoriske kartleggingsprøver

    Dere trenger ikke å bestille de obligatoriske prøvene i lesing på 1., 2. og 3. trinn og regning på 2. trinn. Vi sender ut disse prøvene i god tid før prøvene skal gjennomføres. 

    Kartleggingsprøver i lesing med store bokstaver på 1. trinn, kan dere bestille fra 15. februar til 15. april. Det betyr at fristen for å bestille nå er gått ut. 

    Frivillige kartleggingsprøver

    Frivillige prøver i regning på 1. og 3. trinn, kan dere bestille fra 15. februar til 15. april. Det betyr at fristen for å bestille nå er gått ut. 

    De frivillige prøvene i engelsk på 3. trinn og i digitale ferdigheter på 4. trinn, skal gjennomføres elektronisk i prøvegjennomføringssystemet (PAS). Prøvene åpner for påmelding i PAS 1. februar. 

    Kartleggingsprøver på samisk

    Kartleggingsprøvene i regning og lesing er oversatt og tilpasset nord-, sør- og lulesamisk. Vi sender de obligatoriske prøvene direkte til skolene, men skolene må selv bestille de frivillige prøvene.

  • Kartleggingsprøvene i lesing på 1. 2. og 3. trinn og regning 2. trinn er obligatoriske for alle elever. Muligheten til fritak er derfor begrenset.

    Hvis skolen har bestemt at de skal gjennomføre frivillige kartleggingsprøver, er prøven obligatorisk for alle elevene på det aktuelle trinnet.

    To grupper elever kan få fritak

    Det er to grupper elever som skolelederen kan vurdere å frita fra kartleggingsprøvene. Det gjelder elever som allerede har

    • enkeltvedtak om rett til spesialundervisning.
    • enkeltvedtak om rett til særskilt språkopplæring for språklige minoriteter.

    I tillegg må det være klart at resultatet fra prøven som eleven blir fritatt fra, ikke vil ha noe å si for elevens opplæring.

    Elever med enkeltvedtak skal ikke automatisk få fritak fra kartleggingsprøvene. Skolelederen skal i samråd med læreren gjøre en særskilt og individuell vurdering av om resultatene til elever med enkeltvedtak kan være nyttig i lærerens tilrettelegging av opplæringen.

    Sykdom eller annet fravær

    Elever som er syke på prøvedagen, eller som har annet fravær, skal få mulighet til å ta prøven i ettertid.

  • Rektor har ansvaret for den tekniske gjennomføringen av kartleggingsprøver. Ansvaret kan delegeres til andre ansatte. Det kan også hende kommunen må bistå med noen av punktene.

    Se også: IP-adresser og tekniske krav ved prøver 

Gjennomføre

Gjennomføring av prøvene

  • Hva måler prøvene?

    Kartleggingsprøvene i regning på 1., 2. og 3. trinn måler elevenes begrepsforståelse og regneferdigheter. De er laget med utgangspunkt i læreplanens mål for grunnleggende ferdigheter i regning. Prøvene inneholder oppgaver innenfor fire temaer: tallrekka og tallinja, regneferdigheter, telleferdigheter og tallbegrep.

    Gjennomføring av prøven

    Dere må sette av cirka 60 minutter til gjennomføringen av kartleggingsprøvene i regning. Vi anbefaler at dere setter dere inn i lærerveiledningen og instruksjonen til gjennomføring i god tid før prøvene. Prøvene bør gjennomføres med en pause på minst 10 minutter.

    Dere kan gjerne gjennomføre prøvene over to dager. Alle delprøvene i regning skal gjennomføres innenfor en gitt tidsramme, og det er viktig at denne følges. Instruksjonen til gjennomføringen ligger i PAS.

  • Hva måler prøven?

    Kartleggingsprøvene i lesing på 1., 2. og 3. trinn måler ferdigheter som danner grunnlaget for god leseutvikling. Prøvene viser progresjonen i utviklingen av leseferdighet; fra språklig bevissthet, via bokstavkunnskap og ordlesing, til å lese ulike typer tekster med sammenheng og forståelse.

    Gjennomføring av prøven

    Dere bør sette av 60 minutter til gjennomføringen av kartleggingsprøvene i lesing. Vi anbefaler at dere setter dere inn i lærerveiledningen og instruksjonen til gjennomføring i god tid før prøvene. Noen av delprøvene skal gjennomføres innenfor en tidsramme, og det er viktig at denne følges. Instruksjonen til gjennomføringen ligger i PAS.

  • Hva måler prøven?

    Kartleggingsprøven i engelsk på 3. trinn måler hovedsakelig elevenes ferdigheter i å gjenkjenne og forstå kjente og dagligdagse ord og uttrykk, muntlig eller skriftlig. Dette er det første trinnet i utviklingen av lese- og lytteferdigheter på et fremmedspråk. Prøven består av to deler, en lyttedel og en lesedel.

    Gjennomføring av prøven

    Prøven er elektronisk. Elevene må logge seg inn i prøvegjennomføringssystemet (PGS) for å gjennomføre prøven. Påloggingen forutsetter at brukernavn og passord er hentet fra prøveadministrasjonssystemet (PAS). I tillegg trenger eleven et dagspassord. Detaljert informasjon om gjennomføring av elektroniske prøver finner dere i brukerveiledningen til PAS/PGS.

    Engelskprøven er åpen for gjennomføring mellom klokken 08:00 og 17:00.

    Prøvetiden er 45 minutter.

    Elevene trenger hodetelefoner for å kunne gjennomføre prøven. 

    Skolen må sørge for at det blir tatt hensyn til kapasiteten i det lokale nettverket. Skoleeieren skal gi brukerstøtte ved tekniske spørsmål. Skoleeieren kan kontakte Fylkesmannen i sitt fylke dersom det er nødvendig.

  • Hva måler prøven?

    Kartleggingsprøven i digitale ferdigheter tar utgangspunkt i læreplanens definisjoner og kompetansemål som involverer digitale ferdigheter. Oppgavene i prøven fokuserer på følgende områder av ferdigheten: tilegne seg og behandle informasjon, produsere og bearbeide, kommunisere og vise digital dømmekraft.

    Gjennomføring av prøven

    Prøven er elektronisk. Elevene må logge seg inn i prøvegjennomføringssystemet (PGS) for å gjennomføre prøven. Påloggingen forutsetter at brukernavn og passord er hentet fra prøveadministrasjonssystemet (PAS). I tillegg trenger eleven et dagspassord. Detaljert informasjon om gjennomføring av elektroniske prøver finner dere i brukerveiledningen til PAS/PGS.

    Prøven i digitale ferdigheter er åpen for gjennomføring mellom klokken 08:00 og 17:00.

    Prøvetiden er 45 minutter.

    Skolen må sørge for at det blir tatt hensyn til kapasiteten i det lokale nettverket. Skoleeieren skal gi brukerstøtte ved tekniske spørsmål. Skoleeieren kan kontakte Fylkesmannen i sitt fylke dersom det er nødvendig. 

  • Lærerveiledninger til elektroniske kartleggingsprøver i engelsk og digitale ferdigheter:
    Engelsk 3. trinn, bokmål 
    Engelsk 3. trinn, nynorsk
    Digitale ferdigheter 4. trinn, bokmål
    Digitale ferdigheter 4. trinn, nynorsk

    Lærerveiledninger til kartleggingsprøver i lesing og regning:
    - Lesing 1. trinn, bokmål
    Lesing 1. trinn, nynorsk
    - Lesing 2. trinn, bokmål
    Lesing 2. trinn, nynorsk
    - Lesing 3. trinn, bokmål
    - Lesing 3. trinn, nynorsk
    - Regning 1. trinn, bokmål
    - Rekning 1. trinn, nynorsk
    - Regning 2. trinn, bokmål
    - Rekning 2. trinn, nynorsk
    - Regning 3. trinn, bokmål
    - Rekning 3. trinn, nynorsk

    Instruksjonsveiledningene som du trenger for å gjennomføre prøvene i lesing og regning publiseres i prøveadministrasjonssystemet (PAS) i løpet av mars.

  • Brukerveiledning for prøveadministrasjonssystemet (PAS) og prøvegjennomføringssystemet (PGS):

Følge opp

Oppfølging

  • Dere skal ikke rapportere resultatene på kartleggingsprøver til oss i Utdanningsdirektoratet.

    Kartleggingsresultatene fra de elektroniske prøvene finner dere i prøveadministrasjonssystemet (PAS) i venstremenyen. Læreren kan også gå igjennom elevbesvarelsene via elevmonitoren i prøvegjennomføringssystemet.

    For papirprøvene kan dere bruke vårt registreringsskjema i Excel til å skrive inn resultatene til elevene. Skjemaet ligger i dokumentlisten til høyre i PAS.

     

  • Resultatene på kartleggingsprøvene på 1.-4. trinn gir kun informasjon om elevene havner over eller under en bekymringsgrense. Prøvene er utviklet spesielt for å finne de elevene som trenger ekstra oppfølging, og ikke for å gi informasjon om hele elevgruppen.

    I lærerveiledningene finner dere egen del om oppfølging av resultatene, spesielt om oppfølging av de elevene som havner under bekymringsgrensen.

    Informasjon til foreldre

    Foreldre til elever som trenger ekstra oppfølging skal få tilbakemelding om resultatene fra kartleggingsprøven. De skal også få informasjon om hvilke tiltak skolen velger å bruke for å følge opp eleven. Prøvene er laget slik at de inneholder mange enkle og få vanskelige oppgaver. Mange elever vil derfor klare å løse de fleste oppgavene. Det gir ingen mening å kommunisere at elever som har alt rett eller nesten alt rett, er spesielt flinke elever.

  • Det er skoleeiers ansvar at kartleggingsprøvene gjennomføres i tråd med retningslinjene. Skoleeier skal også se til at resultatene blir fulgt opp og at elever som havner under bekymringsgrensen på kartleggingsprøvene får nødvendig og tilpasset oppfølging.

    Skoleeier skal etterspørre hvilke tiltak og hvilken oppfølging skolen har satt i gang på bakgrunn av resultatene fra kartleggingsprøvene.

    Prøvene er ikke laget for å kunne sammenligne resultater med andre skoler, kommuner eller fylker, men for å brukes i klasserommet og på skolen.

  • Formålet med kartleggingsprøvene er å identifisere elever som trenger ekstra oppfølging i å utvikle grunnleggende ferdigheter. Vi beregner en bekymringsgrense på bakgrunn av resultatene fra et representativt utvalg ved første gjennomføring av kartleggingsprøven. Grensen bestemmes ved at de svakeste 20 prosentene av elevene på landsbasis, får like mange eller færre poeng enn bekymringsgrensen.

    Det er viktig at bekymringsgrensen ikke tolkes absolutt. En elev som havner like over bekymringsgrensen, kan likevel trenge ekstra oppfølging. På samme måte kan en elev som presterer like under bekymringsgrensen, ikke ha behov for ytterligere oppfølging.

    Bekymringsgrenser 

    Digitale ferdigheter 4. trinn
    • 35 poeng
    Engelsk 3. trinn
    • Lyttedelen: til og med 15 poeng er under, fra og med 16 poeng er over

    •  Lesedelen: til og med 15 poeng er under, fra og med 16 poeng er over

    NB! Det er også grunn til å følge med på elevene rett over bekymringsgrensen. 

     

    Regning 
    1. trinn 39 poeng
    2. trinn 41 poeng
    3. trinn 59 poeng
    Lesing
    1. trinn

     

    • Å skrive bokstaver: 12 poeng
    • Å finne lyder i ord: 11 poeng
    • Å trekke lyder sammen til ord: 9 poeng
    • Å stave ord: 8 poeng
    • Å lese ord: 9 poeng 
    • Å lese er å forstå: 5 poeng

     

    2. trinn

     

    • Å lese ord: 8 poeng 
    • Å forstår ord: 7 poeng
    • Å stave ord: 9 poeng
    • Å lese er å forstå: 11 poeng 

     

    3. trinn

     

    • Å lese ord: 16 poeng
    • Å stave ord: 8 poeng
    • Å forstå ord: 13 poeng
    • Å lese er å forstå: 11 poeng