Spesialundervisning - til deg som er forelder

  • Artikkel
  • Publisert: 05.09.2014

Les mer

Spesialpedagogisk hjelp gjelder for barn som ikke har begynt på skolen. Spesialundervisning gjelder for barn og ungdom som går på skolen.

Hvis barnet ditt ikke har tilstrekkelig utbytte av den vanlige opplæringen, kan han eller hun ha rett til å få spesialundervisning.

Spesialundervisning kan for eksempel være at eleven jobber etter andre læringsmål enn andre elever, at en lærer eller assistent følger opp eleven i klassen eller at eleven får særskilt tilpasset utstyr. Spesialundervisningen skal være tilpasset ditt barns behov.

Hvis du eller skolen er bekymret for om ditt barn ikke har godt nok utbytte av opplæringen, skal skolen forsøke å tilpasse bedre for ditt barn. Hvis det ikke er tilstrekkelig må skolen og PP-tjenesten vurdere og gi råd om hva barnet trenger, og skolen må fatte et vedtak.

Hva kan jeg forvente av skolen?

Skolen skal

  • involvere og spørre deg før de tar avgjørelser som gjelder barnet ditt
  • vurdere om barnet ditt trenger spesialundervisning
  • be PP-tjenesten om å gjøre en sakkyndig vurdering hvis du ber om det, eller hvis skolen mener at eleven trenger spesialundervisning
  • fatte et enkeltvedtak som sier om eleven skal få spesialundervisning eller ikke, og hva spesialundervisningen skal være
  • lage en individuell opplæringsplan (IOP)
  • gi eleven spesialundervisning slik det er beskrevet i enkeltvedtaket og IOP-en
  • lage en skriftlig rapport om spesialundervisningen og utviklingen til eleven en gang i året

Hva kan jeg gjøre?

Du som er forelder

  • kan kreve at skolen undersøker om barnet ditt trenger spesialundervisning
  • skal bli involvert og si ja før skolen ber PP-tjenesten om å utrede barnet ditt
  • skal bli involvert og si ja før skolen bestemmer at barnet ditt skal få spesialundervisning
  • skal få en skriftlig rapport en gang i året om spesialundervisningen barnet ditt får og en vurdering av hvordan barnet ditt utvikler seg
  • kan klage hvis barnet ditt ikke får spesialundervisning
  • kan klage på innholdet, gjennomføringen eller organiseringen av spesialundervisningen